Motorové oleje

Komplexní průvodce výběrem motorového oleje: Jak vybírat a na co si dát pozor?

Každý spalovací motor potřebuje ke správné funkci motorový olej. Přestože je jeho význam často podceňován, je nesporné, že motorový olej je jednou z nejdůležitějších součástí automobilu. Promazává různé části motoru, čímž snižuje tření a minimalizuje zbytečné ztráty výkonu. Olej však v motoru plní i další důležité role.

Je nezbytné používat motorový olej předepsaný výrobcem, který splňuje potřebné limity. A nezapomínat ho pravidelně měnit. Ale proč tomu tak je? Jakou funkci plní motorový olej? A co se stane, když se použije nesprávný olej?

Přečtěte si komplexního průvodce výběrem motorového oleje - najdete ho pod produkty této kategorie.

Nejprodávanější

EUROL HARLEY PRIMARY CHAIN& GEAR 1L
200 Kč –25 %
EUROL HARLEY PRIMARY CHAIN& GEAR 1L
Dostupný
Kód: EURHARLEYGEAR-CHAIN1
Původně: 200 Kč  (–25 %)
150 Kč
(123,97 Kč bez DPH)
MANNOL SAFARI 20W-50 20L
MANNOL SAFARI 20W-50 20L
Dostupný
Kód: MANSAFARI20
 
1 619 Kč
(1 338,02 Kč bez DPH)
EUROL 4T HARLEY 20W-60 4L
EUROL 4T HARLEY 20W-60 4L
Dostupný
Kód: EURHARLEY20W604
 
497 Kč
(410,74 Kč bez DPH)
Liqui Moly Top Tec 6300 0W-20 5 l
 
1 465 Kč
(1 210,74 Kč bez DPH)
Liqui Moly Top Tec 6300 0W-20 1 l
 
335 Kč
(276,86 Kč bez DPH)
Liqui Moly Top Tec 6200 0W-20 5 l
 
1 698 Kč
(1 403,31 Kč bez DPH)
Liqui Moly Top Tec 6200 0W-20 1 l
 
385 Kč
(318,18 Kč bez DPH)
Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30 5 l
 
1 188 Kč
(981,82 Kč bez DPH)
Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30 1 l
 
287 Kč
(237,19 Kč bez DPH)
Liqui Moly Top Tec 4500 5W-30 5 l
 
1 464 Kč
(1 209,92 Kč bez DPH)
869 položek celkem
Mannol 7858 Agro Formula S 120ml
23,97 Kč bez DPH
29 Kč

MANNOL Agro Formula S je vysoce kvalitní motorový olej na syntetickém základě pro moderní 2-taktní motory pracující při vysokých otáčkách a při intenzivním používání.

Kód: MANAGROFORMS0-12
Mannol 7859 Agro Formula H 120ml
23,97 Kč bez DPH
29 Kč

Speciální vysoce kvalitní motorový olej na syntetické bázi pro 2-taktní motory Husqvarna. Je vhodný pro mazání předem namíchanou směsí a automatickým mícháním v sání motoru.

Kód: MANAGROHUSQV-0-12
wsw unitech lancfureszolaj 100+ 1L
57,85 Kč bez DPH
70 Kč

Olej na řetězové pily WSW UNITECH je mazivo na bázi minerálního oleje doporučené pro profesionální použití. Obsahuje takzvanou protiletovou přísadu, která zajišťuje, že olej...

Kód: 7263
Chempioil 9310 Moto 4T 15W-50 1L
Chempioil 9310 Moto 4T 15W-50 1L
Momentálně nedostupné
80,99 Kč bez DPH
98 Kč

Inovativní polosyntetický motorový olej s obsahem esterů pro čtyřtaktní vysoce zatížené motory motocyklů, pitbiků, motardů atp. pro off-road (enduro, motokros, trial atd.) a...

Kód: CHMOTO 4T 15W-50 1
ENI MOTOROVÝ OLEJ DO SEKAČKY SAE 30 0,6L
81,82 Kč bez DPH
99 Kč

Olej do sekaček SAE 30 je jednostupňový motorový olej vhodný pro sekačky vybavené 4-taktním výbušným motorem, rotačními motyčkami a další 4-taktní zahradní stroje s benzinovými...

Kód: EFUNYIRO06
Mannol 7830 4T Motorbike HD 20W-50 1L
85,95 Kč bez DPH
104 Kč

Univerzální celoroční motorový olej na syntetické bázi pro 4-taktní normální a vysoce zatížené motory (včetně 2-válcového typu do V) pro dálniční, terénní a závodní motocykly....

Kód: MAN4TMOTOBIKEHD20W2
MANNOL CLASSIC 10W-40 1L
85,95 Kč bez DPH
104 Kč

Univerzální motorový olej se syntézou HC s obsahem esterů pro moderní benzinové a naftové motory s turbodmychadlem i bez něj, víceventilové i přímé vstřikování, včetně „starých“...

Kód: MANCLASSIC1
MANNOL DIESEL 15W-40 1L
86,78 Kč bez DPH
105 Kč

Vysoce rafinovaný minerální motorový olej ekonomické třídy pro vysoce zrychlené dieselové motory s turbodmychadlem i bez něj. Vyhovuje motorům s vysokým počtem najetých...

Kód: MANDIESEL15W401
EUROL TURBOCAT 15W-40 1L
88,43 Kč bez DPH
107 Kč

Polosyntetický motorový olej pro benzinové a naftové motory. Díky vysokému viskozitnímu indexu zajišťuje olej vynikající studený start a silný mazací film při vysokých teplotách.

Kód: EURTURBOCAT15W401
Mannol 7205 2T Universal 1L
89,26 Kč bez DPH
108 Kč

Univerzální vysoce kvalitní motorový olej na minerální bázi pro moderní vysoce zatěžované a vysokootáčkové 2-taktní motory s chlazením vzduchem. Je vhodný pro mazání předem...

Kód: MAN2TUNIVERSAL1
Mannol 7203 4T Agro SAE 30 1L
90,91 Kč bez DPH
110 Kč

Vysoce kvalitní minerální motorový olej pro moderní malé čtyřtaktní motory zahradní techniky.

Kód: MAN4TAGRO1
Mannol 7812 Motobike 4T 10W-40 1L
90,91 Kč bez DPH
110 Kč

7812 MANNOL Motorbike 4-Takt Splňuje požadavky a schválení SAE 10W-40API SLJASO MA / MA2KAWASAKIYAMAHASUZUKIHONDAHUSABERG  

Kód: MAN4TMOTOBIKE1
Nahoru
Další produkty

Co je motorový olej?

V péči o automobil je jen málo tak důležitých látek jako motorový olej. Je nezbytný pro zajištění hladkého chodu hnacího zařízení vozidla. Slouží jako životodárná míza motoru a zajišťuje, aby složité strojové zařízení pracovalo efektivně a bez zbytečného tření.

Motorový olej je nezbytný nejen pro spalovací motory osobních a nákladních automobilů, ale také pro autobusy a další vozidla s vnitřním spalováním. Kromě toho se používá také v různých dalších typech strojů, jako jsou traktory, bagry, generátory a další stroje s elektrickým pohonem. Jeho využití se rozšiřuje i do průmyslových aplikací, kde slouží jako mazivo pro různé pohonné jednotky, převodovky a hydraulické systémy.

Vyrábí se z různých základových olejů, do nichž se přidávají speciální přísady, které mu dodávají požadované vlastnosti, jako je viskozita, tepelná stabilita a čisticí účinek. Existují různé typy motorových olejů určené pro různé typy motorů a provozní podmínky, proto je důležité zvolit správný typ oleje podle doporučení výrobce vozidla.

Jaké jsou funkce motorového oleje?

Minimalizuje tření a snižuje opotřebení

Motorový olej vytváří mezi kovovými povrchy tenký olejový film, který minimalizuje jejich tření. Tento olejový film je nezbytný pro ochranu různých součástí motoru, jako jsou pístní kroužky, válce, vačkové hřídele a další, před opotřebením a znehodnocením. Motorový olej tak pomáhá prodloužit životnost motoru a zajistit jeho spolehlivý provoz.

Udržuje motor čistý

Olej může suspendovat nečistoty a zabránit jejich ulpívání na různých součástech motoru. Tímto způsobem chrání motor před usazeninami a zabraňuje opotřebení jeho částí.

Bez oleje by se mohly hromadit nečistoty a způsobit poškození nebo dokonce poruchu motoru. Proto je důležité pravidelně měnit motorový olej podle doporučení výrobce vozidla, aby byla zachována jeho čistota a účinnost.

Ochlazuje části motoru

Motorový olej hraje důležitou roli v chlazení motoru, protože odvádí teplo z horkých částí motoru a přenáší ho do olejové vany, kde se teplo účinně odvádí. Tento proces chlazení je klíčový pro udržení optimální provozní teploty motoru a jeho správnou funkci.

Viskozita základového oleje ovlivňuje také jeho schopnost přenášet teplo. Lehčí oleje mají tendenci přenášet teplo účinněji.

Těsní

Motorový olej je důležitý pro utěsnění různých částí motoru a zabraňuje úniku oleje nebo jiných kapalin z jedné části motoru do druhé. Například mezi pístními kroužky a stěnou válce tvoří motorový olej ochrannou vrstvu, která minimalizuje únik oleje ze spalovacího prostoru do klikové skříně. Tím se nejen snižuje spotřeba oleje, ale také se minimalizuje jeho znečištění horkými výfukovými plyny. 

Toto těsnění má zásadní význam pro udržení správné komprese ve spalovacím prostoru a pro správnou funkci motoru.

Tlumení nárazů

Další důležitou funkcí motorového oleje je tlumení nárazů. Vytvořený olejový film dokáže pohlcovat a rozptylovat mechanické rázy vznikající v pohyblivých částech motoru. Tím se minimalizuje opotřebení, což vede k prodloužení životnosti součástí motoru.

Pokud je olej rovnoměrně rozptýlen mezi pohyblivé části motoru, může absorbovat a rozptýlit vibrace a nárazy, které by jinak způsobovaly hluk. Tento proces pomáhá minimalizovat hluk motoru a zlepšuje celkový dojem z jízdy.

Ochrana proti korozi

Motorový olej poskytuje ochranu proti korozi tím, že na kovových površích vytváří ochranný film, který zabraňuje přímému kontaktu s vlhkostí a vzduchem. Tento film chrání kritické součásti motoru před korozí a oxidací, které mohou vzniknout působením vlhkosti, kondenzace nebo agresivních produktů spalování.

Kromě ochrany povrchů před korozí pomáhá motorový olej také udržovat celkovou čistotu a integritu součástí motoru tím, že zabraňuje tvorbě usazenin a škodlivých chemických reakcí na kovových površích. To je důležité pro zachování delší životnosti a spolehlivosti motoru.

Přenos energie

Motorový olej může přenášet energii v různých mechanických systémech, jako jsou hydraulické stroje nebo zdvihátka ventilů v motoru automobilu. V těchto aplikacích se olej používá k přenosu tlaku a pohybu mezi různými součástmi mechanismu.

Pro efektivní fungování těchto systémů je důležité, aby byl olej čistý a zachoval si svou viskozitu, aby mohl správně přenášet tlak a pohyb mezi jednotlivými částmi systému.

Typy motorových olejů

Existují tři hlavní typy motorových olejů, které se liší podle způsobu výroby a složení. Každý z těchto typů oleje má své výhody a nevýhody a vhodnost pro konkrétní vozidlo závisí na jeho požadavcích na mazání, provozních podmínkách a osobních preferencích majitele vozidla.

Minerální motorové oleje

Tyto oleje se vyrábějí přímo ze surové ropy procesem frakční destilace. Surová ropa se rozdělí na různé frakce podle bodu varu, čímž se vytvoří základ pro výrobu motorového oleje. Minerální oleje jsou relativně cenově dostupné, ale ve srovnání se syntetickými oleji mají omezené vlastnosti.

Výhody minerálního motorového oleje:

  • Nižší cena: minerální olej je obecně cenově dostupnější než jeho syntetický protějšek, což z něj činí atraktivní volbu pro spotřebitele, kteří si dávají pozor na svůj rozpočet.
  • Také pro starší vozidla: Minerální olej je jednoduché mazivo, takže je vhodný pro starší vozidla s méně náročnými požadavky na motor.
  • Nižší dopad na životní prostředí: proces výroby minerálního oleje je energeticky méně náročný, což přispívá k nižší ekologické stopě.

Nevýhody minerálního motorového oleje:

  • Omezená teplotní stabilita: minerální olej nemusí při extrémních teplotách fungovat tak dobře, což vede ke snížení viskozity a účinnosti mazání.
  • Častější výměny: minerální olej vyžaduje kvůli rychlejší degradaci častější výměny, což může zvýšit náklady.
  • Vyšší spotřeba paliva: kvůli vyššímu tření může mít minerální olej ve srovnání se syntetickými alternativami vyšší spotřebu paliva.
  • Více usazenin: minerální oleje mají tendenci vytvářet v motoru více usazenin, které mohou vyžadovat častější údržbu a čištění.

Syntetické motorové oleje

Syntetické oleje se vyrábějí synteticky za přítomnosti různých chemických látek a procesů. Výsledkem je olej s lepšími vlastnostmi než minerální oleje. Je tekutější, což umožňuje lepší cirkulaci a poskytuje lepší ochranu motoru při různých teplotních podmínkách. Syntetické motorové oleje jsou však často dražší než minerální oleje.

Výhody syntetického motorového oleje:

  • Vysoce výkonné složení:Syntetický olej se vyrábí složitými chemickými procesy v laboratoři, což výrobcům umožňuje kontrolovat a přizpůsobovat složení oleje tak, aby splňoval požadavky na výkon a ochranu motoru.
  • Vylepšená viskozita: syntetický olej si udržuje konstantní viskozitu v širokém rozsahu teplot a poskytuje vynikající mazání v extrémních podmínkách.
  • Vylepšená účinnost paliva: protože syntetické oleje mají lepší vlastnosti při různých teplotách a zatíženích, minimalizují tření mezi pohyblivými částmi motoru. To vede k efektivnějšímu využití energie a snížení ztrát výkonu způsobených třením. Výsledkem je obvykle lepší účinnost paliva, což se projevuje lepší hospodárností jízdy a větším počtem ujetých kilometrů na litr paliva.
  • Prodloužené intervaly údržby: syntetický olej obvykle vyžaduje méně časté výměny ve srovnání s minerálním olejem, což šetří čas i peníze.

Nevýhody syntetického motorového oleje:

  • Vyšší počáteční náklady: počáteční náklady na syntetický olej jsou obecně vyšší než na minerální olej.
  • Negativní vliv na těsnění: stará pryžová těsnění mohou být složena z materiálů, které nejsou plně kompatibilní s některými složkami syntetických olejů, zejména pokud tyto oleje obsahují určité přísady nebo chemické složky. Syntetický olej může způsobit zvětšení objemu těsnění - tzv. bobtnání - což může vést k netěsnostem.

Polysyntetické motorové oleje

Tyto oleje, známé také jako směsné syntetické motorové oleje, jsou směsí minerálních a syntetických složek. Většinu složení tvoří minerální olej (až 70 %), zatímco zbytek je syntetický. Tato kombinace umožňuje oleji získat některé výhody syntetického oleje, jako jsou lepší vlastnosti při různých teplotách, při zachování přijatelnější ceny. 

Výhody polysyntetického motorového oleje:

  • Lepší výkon: polysyntetický olej poskytuje lepší výkon a ochranu ve srovnání s minerálním olejem, zejména v náročných podmínkách.
  • Vylepšená viskozita: udržuje stabilnější viskozitu v širokém rozsahu teplot, čímž poskytuje lepší ochranu při studených startech a vysokých provozních teplotách.
  • Prodloužené intervaly výměny oleje: polysyntetický olej má zvýšenou odolnost proti degradaci, což umožňuje delší intervaly výměny oleje ve srovnání s minerálním olejem.
  • Víceúčelovost: Polysyntetické oleje jsou často navrženy tak, aby vyhovovaly široké škále motorových aplikací, což umožňuje jejich použití v různých typech vozidel a v různých podmínkách.

Nevýhody polysyntetického motorového oleje:

  • Náklady: Pylosyntetický olej je dražší než minerální olej, ale obecně je cenově dostupnější než plně syntetický olej.
  • Omezený výkon: polysyntetický olej sice poskytuje lepší ochranu než minerální olej, ale v extrémních podmínkách nemusí mít stejnou úroveň výkonu jako plně syntetický olej.
  • Možná kontaminace oleje: Polysyntetické oleje mají tendenci se kontaminovat rychleji než plně syntetické oleje, zejména za extrémních provozních podmínek nebo ve vozidlech se starými motorovými systémy.

Složky/přísady v motorových olejích

Motorové oleje obvykle obsahují několik přísad, která mohou tvořit 5 až 30 % oleje. Tyto přísady pomáhají zvyšovat výkonnost oleje. Motorové oleje mohou obsahovat následující aditiva:

Antioxidanty: jejich úkolem je chránit olej před oxidačními procesy. Antioxidační látky pomáhají udržovat motorový olej čistý a prodlužují jeho životnost tím, že omezují tvorbu usazenin a udržují olej v optimálním stavu pro mazání a chlazení motoru.

Ochrana před opotřebenmí: přísady proti opotřebení pomáhají chránit části motoru, které jsou obzvláště náchylné k poškození vlivem vysokých teplot, jako jsou stěny válců, zdvihátka a pístní kroužky. Tato přísada působí jako ochranná vrstva kolem těchto součástí a omezuje tření kov na kov.

Čisticí prostředky: Soustředí se na udržování čistoty motoru a na prevenci usazenin, rzi a koroze v kritických oblastech motoru. Jejich úkolem je odstraňovat nečistoty a udržovat tyto součásti v co nejlepším stavu, což pomáhá chránit motor a prodlužuje jeho životnost. 

Dispergátory: jejich úkolem je absorbovat a udržovat pevné nečistoty v suspenzi, aby se neusazovaly a netvořily usazeniny v motoru. 

Inhibitory pěny: inhibitory pěny chrání motorový olej před pěněním a tvorbou bublin. Pokud by se totiž v oleji tvořila pěna a bublinky, olej by nebyl schopen pokrýt důležité části motoru a udržet jej chladný. Jsou to důležité přísady, které zabraňují možným problémům s mazáním a chlazením motoru.

Modifikátory tření: jejich úkolem je snižovat tření mezi pohyblivými částmi motoru, což je důležité zejména při vysokých teplotách a velkém zatížení, například při jízdě v extrémních podmínkách nebo při velkém zatížení motoru.

Látky snižující bod tuhnutí: jsou důležitou přísadou do motorového oleje, zejména v chladnějších podmínkách. Jejich úkolem je zabránit tvrdnutí voskových částic v oleji při nízkých teplotách a zajistit, aby olej zůstal tekutý i za extrémně chladného počasí. Tím se minimalizuje namáhání motoru při startování.

Inhibitory koroze a rzi: tato aditiva vytvářejí na povrchu kovových částí motoru ochranný film, který pomáhá předcházet korozi a rzi tím, že izoluje kovové povrchy od vnějšího prostředí. Tím se minimalizuje možnost poškození nebo opotřebení kovových částí motoru, což pomáhá udržovat motor v dobrém stavu a prodlužuje jeho životnost.

Zlepšovače viskozitního indexu: minimalizují změny viskozity oleje v závislosti na teplotních podmínkách. To znamená, že olej s těmito aditivy má schopnost udržet si mazivost a schopnost mazat motor i za extrémních teplotních podmínek. Tím je zajištěno, že motor bude pracovat správně a efektivně bez ohledu na to, zda je venkovní teplota nízká nebo vysoká. 

Jaká je viskozita motorových olejů?

Viskozita oleje je měřítkem vnitřního tření. Lze ji také volně definovat jako míru odporu proti proudění. Viskozita oleje je kritickým parametrem, který ovlivňuje schopnost oleje mazat a chránit součásti motoru. 

Oproti tomu voda teče velmi snadno, má nízkou viskozitu - jinými slovy je řídká. Naproti tomu med, který z láhve tak snadno neteče, má vysokou viskozitu, je hustý. 

Vysoká viskozita oleje znamená, že je hustší a má větší odolnost proti stlačení při vyšších teplotách, což je důležité pro zabránění opotřebení součástí motoru. 

Nízká viskozita naopak znamená, že olej je tekutější a snadněji se roztírá po povrchu, čímž se zvyšuje jeho schopnost mazat při nízkých teplotách a zlepšuje se účinnost startování motoru. Je důležité vybrat správný olej s ohledem na provozní podmínky motoru a doporučení výrobce. 

Jaká je klasifikace SAE?

Klasifikace SAE (Society of Automotive Engineers) se používá výhradně pro běžné označení viskozitních vlastností motorového oleje. Tato norma používá pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd (označovaných číslem a písmenem "W") a 5 letních tříd (označovaných pouze číslem). 

  • Zimní třídy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W - čím vyšší číslo, tím nižší teplotu (více do mínusu) olej vydrží, aniž by se zahustil.
  • Letní třídy: 20, 30, 40, 50 a 60 - čím vyšší číslo, tím vyšší je teplota okolí, při které může motor pracovat, a přitom olej nezřídne a zůstane dostatečně hustý, aby zajistil správné mazání motoru. 

Motorový olej označený pouze jednou z těchto tříd se označuje jako jednostupňový. Používá se ve specifických podmínkách, jako jsou velmi nízké nebo velmi vysoké teploty. 

Na druhou stranu motorové oleje označené oběma stupni, například 10W-40, jsou vícestupňové. Kombinují různé třídy viskozity, což jim umožňuje efektivně pracovat při různých teplotách, a jsou proto vhodné pro použití v průběhu celého roku.

Jaký je index viskozity?

Teplota je pro oleje velmi důležitým parametrem. Během provozu motoru dochází ke změnám teploty a tlaku a je žádoucí, aby se viskozita oleje za těchto podmínek měnila co nejméně. Závislost viskozity oleje na teplotě vyjadřuje tzv. viskozitní index. Čím vyšší je jeho hodnota, tím méně se viskozita mění při změnách teploty motoru a tím lepší je kvalita oleje. 

Viskozitní index se stanoví měřením kinematické viskozity při 40 °C a 100 °C. Tato měření udávají schopnost oleje udržet si konzistenci při různých teplotách. Olej, který je při 20 °C hustý, je při 100 °C velmi řídký. Proto se při výměně oleje v motoru nebo i v převodovce doporučuje vypouštět olej horký. Mnohem lépe vytéká, a proto se ho lépe zbavíte. 

Tradiční minerální olej má obvykle viskozitní index mezi 95 a 100, což znamená, že jeho viskozita je poměrně citlivá na změny teploty. Vysoce rafinovaný minerální olej může mít vyšší viskozitní index až 120. Hydrokrakovaný olej má index viskozity vyšší než 120, zatímco plně syntetický olej může mít hodnotu indexu viskozity ještě vyšší.

Co je to klasifikace API?

Norma API (American Petroleum Institute) je soubor norem a specifikací pro motorové oleje a další maziva, které vydává American Petroleum Institute. Tato norma se spolu s evropskou normou ACEA používá také na evropském kontinentu.

Normy API stanovují minimální požadavky na kvalitu a výkonnost olejů, aby bylo zajištěno jejich bezpečné a efektivní použití v různých typech motorů a mechanických systémů. API klasifikuje motorové oleje podle jejich složení a vlastností a zařazuje je do různých kategorií a tříd.

Třídy API pro motorové oleje

Výkonnostní třídy pro benzínové motory

Vzhledem k tomu, že rozhraní API neustále upravuje standardy, jsou některé třídy již zastaralé. Konkrétně třídy SA až SH, které byly určeny pro motory vyrobené v letech 1940 až 1996. Ze současných norem platí následující: 

  • SJ - Olej pro motory vyrobené v roce 2001 a starší.
  • SL - Oleje, které překonávají API SJ s lepší spotřebou paliva a prodlouženými intervaly výměny.
  • SM - Nejkvalitnější oleje překonávající API SL se zvýšenou oxidační stabilitou, vyšší ochranou proti opotřebení a usazeninám. Zavedeny v platnost od 

2004.

Výkonnostní třídy pro naftové motory

Také v případě tříd pro vznětové motory rozlišujeme mezi zastaralými a současnými normami. Mezi zastaralé patří třídy CA až CE pro motory vyrobené v letech 1940 až 1984. Současné normy API pro naftové motory:

  • CF - Nahrazuje oleje CD pro čtyřtaktní motory s nepřímým vstřikováním s vylepšenými vlastnostmi.
  • CF-2 - Oleje pro dvoutaktní motory. Obsahuje přísady proti opotřebení a usazeninám.
  • CF-4 - oleje pro nejzatíženější motory těžkých nákladních vozidel pracujících v nejnáročnějších podmínkách. Uveden na trh v roce 1990.
  • CG-4 - Motorové oleje pro motory vyrobené od roku 1995 s důrazem na splnění emisních limitů. Oleje pro nejnáročnější vysokootáčkové motory pracující v nejnáročnějších podmínkách na silnici i v terénu.
  • CH-4 - oleje pro nejnáročnější vysokootáčkové motory pracující v nejnáročnějších podmínkách na silnici i v terénu. Uveden na trh v roce 1998.
  • CI-4 - Zavedeno v roce 2002. Oleje pro vysokootáčkové motory pro těžká vozidla s recirkulací výfukových plynů (EGR) splňující emisní limity stanovené od roku 2004.
  • CJ-4 - od roku 2006. Vynikající ochrana proti opotřebení a usazování sazí a vynikající čistota pístu pro motory splňující emisní limity pro rok 2007 při použití filtru pevných částic (DPF).  

Jaká je klasifikace ACEA?

ACEA je zkratka pro "Association des Constructuers Européens de l'Automobile" (Sdružení evropských konstruktérů vozidel). Tento klasifikační systém je evropskou obdobou klasifikačního systému API, je však přísnější a má přísnější požadavky.

Koncem roku 1995 vydala asociace vlastní klasifikaci výkonnosti motorových olejů. Ta rozděluje motorové oleje do tří skupin:

  • Motorové oleje pro benzínové a naftové motory osobních a lehkých dodávkových automobilů - označené "A - benzín, B - lehké dieselové".
  • Oleje pro dieselové motory těžkých nákladních automobilů, vznětové motory pro těžká vozidla - označené písmenem "E".
  • Oleje kompatibilní s katalyzátory pro naftové a vznětové motory vybavené filtrem pevných částic - označené písmenem "C".

Úroveň výkonu je vyjádřena číslem (od "1" výše) pro daný typ motoru. V zásadě platí, že čím vyšší číslo, tím lepší kvalita oleje.

Norma ACEA zohledňuje také další veličinu, viskozitu HTHS, což je dynamická viskozita měřená při vysoké teplotě (150 °C) a vysoké smykové pevnosti (106 s-1). HTHS souvisí s tloušťkou mazacího filmu. Čím vyšší je viskozita HTHS, tím vyšší je obvykle pevnost mazacího filmu.

Třída ACEA

  • A1, B1 - Standardní olej, normální intervaly výměny, od roku 1996. Oleje s vysokou ochranou pístu proti usazeninám, tvorbě kalů a opotřebení, s vysokou odolností proti oxidaci při vysokých teplotách. Umožňují úsporu paliva min. 2,5 % ve srovnání s oleji 15W-40. HTHS 2,9 - 3,5 mPa.s.
  • A2, B2 - Standardní olej, normální intervaly výměny (již neplatí).
  • A3, B3 - Olej pro vysoké zatížení. Možnost prodloužení intervalu výměny oleje. Třída zavedená od roku 1996. Oleje s vyšší odolností proti oxidaci při vysokých teplotách, lepší ochrana vaček proti opotřebení. Kontrola viskozity a rozptylu sazí. Vyšší výkon - prodloužené výměnné intervaly podle doporučení výrobce motoru. HTHS > 3,5 mPa.s.
  • A3, B4 - od roku 2000. Vysoce výkonné motorové oleje pro použití v benzínových a naftových motorech osobních automobilů s přímým vstřikováním. HTHS > 3,5 mPa.s.
  • B4 - stejně jako B3+ lze použít pro vznětové motory s přímým vstřikováním. HTHS > 3,5 mPa.s.
  • A4 - Oleje pro benzínové motory s přímým vstřikováním.
  • A5, B5 - jako A3/B4, ale se sníženou viskozitou HTHS, od roku 2001. Vysoce výkonné motorové oleje pro použití v benzinových a naftových motorech osobních automobilů, pro prodlouženou nebo flexibilní výměnu oleje. Oleje s vynikající vysokoteplotní smykovou stabilitou. Splňují požadavky na superlehký chod a úsporu paliva a jsou vhodné pouze pro speciálně konstruované motory. HTHS 2,9 - 3,5 mPa.s.
  • E1 - Od 3/2000 již neplatí.  HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E2 - Standardní olej, běžné intervaly výměny. HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E3 - Olej pro vysoké zatížení, možnost prodlouženého intervalu výměny. Již neplatí. HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E4 - Olej pro extrémně vysoké zatížení, možnost prodlouženého intervalu výměny. HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E5 - Olej pro vysoké zatížení, možnost prodlouženého intervalu výměny. HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E6 - Vysoce stabilní oleje podporující čistotu pístu, snižující opotřebení (včetně opotřebení sazemi) a zajišťující stálé mazání. Olej je doporučen pro moderní, těžké vznětové motory splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly podle doporučení výrobce. Je vhodný pro motory se systémy EGR (recirkulace výfukových plynů), DPF (filtr pevných částic) a SCR NOx (selektivní katalytická redukce s úpravou složení výfukových plynů močovinou). Třída E6 se doporučuje zejména pro motory se systémy DPF, které spalují palivo s nízkým obsahem síry (50 ppm). HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E7 - Stabilní oleje zabraňující usazování nečistot na pístech a vzniku zrcadlových ploch na stěnách válců. Snižuje opotřebení (včetně opotřebení způsobeného sazemi), usazeniny v turbodmychadle. Olej je doporučen pro moderní, těžké vznětové motory splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené intervaly výměny oleje podle doporučení výrobce. Je vhodný pro většinu motorů se systémy EGR a SCR NOx. Není vhodný pro systémy DPF. HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E9 - je nový olej LOW-SAPS (představený v roce 2008), který splňuje požadavky na vysoce kvalitní superdieselový olej (SHPD) pro použití v polovině dostupných aplikací. ACEA E9 obsahuje mnoho prvků specifikace API CJ-4. ACEA doporučila normu ACEA E9 pro vozidla vybavená pokročilými systémy následné úpravy výfukových plynů pro snížení emisí pevných částic (FAP) a oxidů dusíku (EGR a/nebo SCR) v kombinaci s naftou s nízkým obsahem síry. E9 předpokládá základní použití pro emisní legislativu Euro VI, která bude pravděpodobně vyžadovat povinné DPF u všech vozidel v Evropě (sulfátový popel max. 1,0 % hm.) HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • C1 - Stabilní olej kompatibilní s katalyzátory pro vysoce výkonné zážehové a vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF a TWC (trojčinný katalyzátor), které vyžadují oleje s nízkou viskozitou a sníženým obsahem síry SAPS (sulfátový popel fosforu) a HTHS vyšším než 2,9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva. HTHS > 2,9 mPa.s.
  • C2 - Stabilní olej kompatibilní s katalyzátory pro vysoce výkonné zážehové a vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF a TWC, které vyžadují oleje s nízkou viskozitou a HTHS vyšší než 2,9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva. HTHS > 2,9 mPa.s.
  • C3 - Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vozy s DPF a systémem TWC. Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů. HTHS > 3,5 mPa.s.
  • C4 - Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vozy s DPF a systémem TWC. Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů (platí od roku 2006) HTHS > 3,5 mPa.s.
  • C5 - Stabilní motorový olej kompatibilní s katalyzátory pro vysoce výkonné zážehové a vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF a TWC, které vyžadují oleje s nízkou viskozitou a středním obsahem SAPS (sulfátový popel fosforu) a HTHS ≥ 2,6 mPa.s. 

Motorové oleje pro motory osobních a nákladních vozidel

Motory osobních automobilů vyžadují jiný motorový olej než motory vysokovýkonné. Existuje několik rozdílů ve složení, od aditiv po detergenty, disperzanty, přísady proti opotřebení a viskozitu. Motorové oleje mají speciální složení a jsou testovány tak, aby se při správném používání optimalizovala jejich životnost.

Vysoce výkonné motory se zaměřují na vytváření maximálního točivého momentu pro pohyb, zvedání nebo generování maximálního výkonu. Najdete je v nákladních automobilech, zemědělských strojích a dalších těžkých vozidlech a strojích pro průmyslové a komerční použití. Tyto motory jsou navrženy tak, aby poskytovaly stabilní a trvalý výkon, často při nižších otáčkách a s důrazem na spolehlivost.

Na druhou stranu motory v osobních automobilech jsou obvykle optimalizovány pro rychlost a dynamiku. Jsou navrženy tak, aby dosahovaly vyšších otáček a poskytovaly dostatečný výkon pro rychlý pohyb vozidla. Výběr správného motorového oleje pro osobní vozidla je skutečně zásadní pro zajištění optimální životnosti motoru. Měl by zajišťovat dostatečné mazání a chlazení součástí motoru, které pracují při vyšších otáčkách. 

Vysoce výkonné motory jsou obvykle určeny k mazání olejem 15W40, 10W40 nebo - ve výjimečných případech - 5W40, zatímco osobní automobily obvykle potřebují 5W30, 0W30, 5W20 nebo 0W20.

Lze motorový olej pro osobní automobily používat v motorech nákladních automobilů?

Těžký motorový olej pro těžká vozidla a stroje by se neměl používat v běžných automobilech určených k běžnému cestování. Důvodem je skutečnost, že motorové oleje pro těžká vozidla jsou určeny pro specifické aplikace, které vyžadují vyšší odolnost vůči teplu, tlaku a zatížení.

Tato vozidla často používají technologie, jako je DPF (filtr pevných částic), EGR (recirkulace výfukových plynů) nebo SCR (selektivní katalytická redukce), které pro svou správnou funkci a ochranu vyžadují specifické vlastnosti maziva.

Běžné automobilové motory mají jiné požadavky na maziva, a proto jsou zapotřebí speciální motorové oleje pro automobily. Tyto oleje jsou obvykle navrženy s ohledem na nižší zatížení a méně náročné provozní podmínky typické pro běžné použití v osobních automobilech.

Použití nesprávného typu oleje může vést ke zhoršení výkonu motoru, zkrácení jeho životnosti nebo jiným provozním problémům.

Klasifikace motorových olejů podle viskozity SAE

Motorový olej 0W-16

Motorové oleje třídy SAE 0W-16 jsou ultramoderní úsporné oleje se sníženou viskozitou HTHS pro benzínové motory. Zaručují měřitelnou úsporu paliva při nízkých emisích CO2 . Oleje 0W-16 zapůsobí vynikající mazací schopností při všech provozních teplotách. Jedná se o vícestupňové oleje s velmi dobrými kapalinovými vlastnostmi při nízkých teplotách.

0W znamená, že olej zůstává tekutý až do -40 °C. Až do těchto nízkých teplot je zaručeno dobré chování při studeném startu. Opotřebení motoru je minimalizováno. Vhodný zejména pro vybrané čtyřválcové modely Toyota a Honda.

Motorový olej 0W-20

Olej 0W-20 je řidší a tekutější než motorový olej vyšší hmotnosti, což znamená, že může snadněji proudit motorem. To umožňuje lepší mazání a snižuje tření mezi pohyblivými částmi, což může pomoci prodloužit životnost motoru. Kromě toho může olej s nízkou viskozitou zlepšit účinnost paliva tím, že snižuje množství energie potřebné k čerpání oleje v motoru.

Je vhodný pro vozidla, která jezdí v chladnějším podnebí nebo kde je motor často studený a jezdí se jen na krátké vzdálenosti. Motorové oleje 0W-20 vyžadují syntetické základové oleje a jsou buď plně syntetické, nebo částečně syntetické.

Motorový olej 0W-30

Olej 0W-30 SAE je vícestupňový olej, což znamená, že při různých teplotách působí jako dva oleje různých viskozitních tříd. Při studených startech se chová jako motorový olej 0W a při vyšších teplotách jako olej s vyšší viskozitou 30. 

Je klasifikován především jako zimní olej s nízkou viskozitou. Je oblíbený pro svůj výkon při studeném startu, nízký obsah sulfátového popela, prodloužený interval výměny oleje a pokročilou účinnost paliva. Moderní oleje 0W30 používají syntetické základové oleje, protože jsou odolnější vůči vysokým teplotám a zůstávají déle stabilní. 

Motorový olej 0W-40

Motorové oleje 0W-40 jsou vysoce kvalitní vícestupňové oleje založené na nejnovější technologii syntézy v kombinaci s výkonnými a inovativními aditivy. Oleje mají vynikající výkon a chování při studených startech. Používají se ve vysoce výkonných benzinových a naftových motorech osobních a dodávkových automobilů. 

Obecně platí, že oleje 0W-40 fungují nejlépe v teplotním rozmezí -35 °C až +40 °C. I v chladném podnebí je váš motor dobře chráněn po celý rok. Vhodné jsou plně syntetické nebo polosyntetické základové oleje, které mají lepší teplotní odolnost. 

Motorový olej 5W-20

Olej třídy 5W-20 je především zimní olej. Skládá se z plně syntetických základových olejů a vybraných přísad. Při velmi vysokých teplotách je relativně řídký, ale přesto poskytuje slušnou ochranu a mazání při běžných provozních teplotách v mírném podnebí. 

Pokud však často jezdíte při výrazně vyšších teplotách a v teplejším podnebí, měli byste přejít na vyšší viskozitní třídu. Nejvhodnější je pro vozy, které často jezdí v prostředí s nízkými teplotami a v chladnějším podnebí. Ideálně se doporučuje pro benzínové motory a může pomoci při problémech s usazeninami a opotřebením motoru. 

Motorový olej 5W-30

Schopnost motorového oleje 5W-30 pracovat v širokém spektru typů motorů a za různých teplotních podmínek jej činí neuvěřitelně univerzálním. Je široce používán v lehkých benzinových a naftových motorech. Jedná se o vícestupňový olej, což znamená, že jeho viskozita se pohybuje od nižší viskozity 5 až po vyšší viskozitu 30.

Olej 5W-30 může pracovat při teplotách od -30 °C do 30 °C, což z něj činí ideální volbu, pokud se svým vozem jezdíte v oblasti s poměrně velkými sezónními výkyvy teplot. Dokáže dostatečně volně proudit, aby pokryl a ochránil vnitřní součásti motoru při startování motoru za nízkých teplot. Je také dobrou volbou pro dlouhé cesty vyžadující vyšší spotřebu paliva a větší vystavení teplu.

Motorový olej 5W-40  

Motorový olej 5W-40 je mimořádně přizpůsobivý, zvládá široký rozsah teplot a zachovává si účinnost při nízkých teplotách i při provozu ve velmi teplém prostředí. Obecně platí, že oleje 5W-40 mají nejlepší vlastnosti v teplotním rozmezí -30 °C až 40 °C.

Plně syntetické oleje 5W-40 jsou založeny pouze na syntetických olejích. U polysyntetických olejů 5W-40 jsou minerální oleje smíchány se syntetickými oleji. Výhodou plně syntetických olejů je jejich vyšší zatížitelnost a lepší odolnost proti stárnutí. 

Motorový olej 5W-50  

Motorové oleje 5W-50 jsou vhodné pro benzínové a naftové motory osobních automobilů. Podporují moderní motory se vstřikováním a turbodmychadlem. Lze je použít také v motocyklech se vzduchem i vodou chlazenými čtyřtaktními benzinovými motory v silničním i terénním provozu. 

Díky dobré smykové stabilitě se mazací film neporušuje ani při nejvyšším zatížení. Proto se oleje 5W-50 používají například v automobilových závodech. Motorové oleje 5W-50 fungují dobře při teplotách od -30 °C do 50 °C.

Motorový olej 10W-30  

Olej 10W-30 může pracovat při teplotách od -30 °C do 30 °C. Díky této schopnosti je poměrně stabilní při vyšších teplotách a tlacích a může procházet kritickými částmi motoru, aniž by způsoboval příliš velké tření. 

Je však poměrně hustší a má konzistenci podobnou tuku. Je ideální pro vysoce výkonné dieselové a benzínové motory, protože se jedná o mírně hustší olej, který vydrží velké zatížení. Poskytuje maximální ochranu různým součástem motoru a zabraňuje tak usazování nečistot a kalů. Zabraňuje také poškození motoru způsobenému třením a poskytuje odolnost proti oxidaci. Nemusí však fungovat tak dobře v mrazivém podnebí a při nižších teplotách. 

Motorový olej 10W-40  

Pravděpodobně se nesetkáte s olejem 10W-40 jako doporučeným olejem pro moderní osobní automobil. Stále si však udržuje oblibu u středně těžkých a těžkých benzinových motorů v lehkých nákladních vozidlech. Běžně se používá také v dieselových motorech nebo dokonce v menších motocyklových motorech.

Viskozita oleje 10W-40 často slouží jako alternativa pro starší motory s problémy se zapalováním nebo úniky oleje. Má hustší viskozitu než například olej 10W-30, když je motor automobilu zahřátý. To pomáhá mazat starší pohyblivé díly v motorech s vysokým počtem najetých kilometrů a zároveň je méně pravděpodobné, že dojde k úniku oleje. 

Motorový olej 10W-50 

Olej 10W-50 je určen pro motory různých motoristických vozidel a vysoce výkonných vozidel. Odolává vyšším okolním teplotám s minimální ztrátou viskozity a bez snížení výkonu motoru. 

Díky tomu je vhodný pro konzistentní pocit spojky u upravených vysoce výkonných vozidel; mokrou spojku u čtyřdobých motocyklů; motory pracující v klimatických podmínkách s vysokými teplotami; osobní automobily s přeplňováním turbodmychadlem; vysoce výkonné vznětové motory, které potřebují mírně hustší olej, aby se zabránilo tření a opotřebení motoru, ale také pro motory s katalyzátory, které oxidují a snižují toxické vedlejší produkty.

Motorový olej 10W-60 

Motorový olej 10W-60 byl navržen s ohledem na vysoce výkonné benzínové a naftové motory, upravené motory a závodní motory. Jedná se o olej pro více rozsahů použití s velmi dobrými průtokovými vlastnostmi i při nižších teplotách. Zaručuje také stabilní mazací film při velmi vysokých provozních teplotách. Viskozita motorového oleje tak zůstává stabilní v širokém rozsahu teplot. Používají se při teplotách od -25 °C do 60 °C.

Motorový olej 15W-40 

Motorový olej 15W-40 se běžně používá v dieselových a některých benzinových motorech. Nabízí vynikající stabilitu, ochranu motoru a výkon při vysokých teplotách. Zachovává si veškerou potřebnou viskozitu a mazivost, aby poskytoval vynikající ochranu motoru v extrémních podmínkách. Motorový olej 15W-40 funguje při teplotách od -20 °C do 40 °C.

Olej 15W-40 obvykle obsahuje aditiva proti opotřebení, která vytvářejí ochranný film na povrchu motoru. Tento film snižuje tření a minimalizuje opotřebení kritických součástí, jako jsou písty, stěny válců a ložiska, čímž zajišťuje delší životnost motoru. Olej má dobré tokové vlastnosti i při nízkých teplotách. Díky tomu se olej při startování rychle dostává ke kritickým součástem motoru, což snižuje opotřebení a usnadňuje hladší studené starty.

Motorový olej 15W-50

Motorové oleje 15W-50 jsou vhodné zejména pro benzínové a naftové motory s přeplňováním i bez přeplňování, pro moderní, supertěžké a „staré" značky s vysokým počtem ujetých kilometrů. Používá se také v závodních vozidlech. Oleje 15W-50 mají své účinné alternativy také mezi motorovými oleji pro čtyřtaktní motocykly.

Motorový olej 20W-20

Motorový olej 20W-20 má velmi dobrou tepelnou stabilitu zajišťující účinné a spolehlivé mazání. Zabraňuje tvorbě usazenin na hydraulických ventilech, převodovkách a horkých součástech spalovacích motorů.

Motorové oleje 20W-20 jsou jednorozsahové a nízkoviskózní oleje na bázi ropy doporučené pro hydraulické mechanismy, spalovací motory a převodovky užitkových vozidel, zemědělských, stavebních a důlních strojů. Velmi nízký bod tuhnutí umožňuje okamžitý start zařízení i při velmi nízkých teplotách. Velmi dobrá filtrovatelnost olejů umožňuje rychlé promazání součástí zařízení již během startu a krátce po něm.

Motorový olej 20W-50

20W-50 je vysoce výkonný vícestupňový motorový olej používaný především při vysokých teplotách. Je hustší, má vysokou viskozitu při vysokých teplotách a je vysoce odolný vůči ředění oleje. Přestože patří k méně oblíbeným viskozitním třídám oleje, je stále doporučován pro mnoho automobilů. 

20W-50 je běžný motorový olej používaný ve středních a velkých vznětových a zážehových motorech, výkonných motocyklových motorech a letadlech. 

Díky své odolnosti vůči ředění při vysokých teplotách je oblíbený také jako závodní olej a pro jízdu při vysokých teplotách. 

Značky motorových olejů

Motorové oleje Akcela

Motorové oleje Akcela vyrábí společnost CNH Industrial, známý výrobce zemědělských a stavebních strojů, jako jsou traktory, kombajny a rypadla. Akcela nabízí širokou škálu motorových olejů určených speciálně pro potřeby zemědělských a stavebních strojů.

Motorové oleje Ambra

Motorové oleje Ambra jsou určeny především pro použití v zemědělských strojích. Tato značka patří společnosti CNH Industrial. Oleje Ambra jsou navrženy tak, aby splňovaly specifické požadavky a provozní podmínky zemědělských strojů, jako je vysoké zatížení, náročné pracovní podmínky a mnoho dalších. 

Motorové oleje Aral

Společnost Aral je jedním z předních evropských dodavatelů paliv a maziv a má dlouhou historii v automobilovém průmyslu. Její motorové oleje jsou navrženy tak, aby poskytovaly vysoký výkon a ochranu pro různé typy automobilů a motorů.

Motorové oleje Audi

Motorové oleje Audi jsou navrženy tak, aby splňovaly specifické požadavky motorů používaných ve vozidlech Audi. Audi má specifické požadavky na oleje, které se liší v závislosti na typu motoru, výkonu, palivu a dalších faktorech.

Motorové oleje BMW

Motorové oleje BMW jsou vyráběny tak, aby splňovaly přísné požadavky a normy stanovené společností BMW pro širokou škálu motorů. Stejně jako u jiných automobilových společností jsou specifikace olejů BMW závislé na konkrétním modelu, typu motoru, palivu a provozních podmínkách.

Motorové oleje Castrol

Castrol je britská olejářská společnost, která prodává průmyslová a automobilová maziva a nabízí širokou škálu olejů, plastických maziv a podobných produktů pro většinu mazacích aplikací.

Motorové oleje Ecstar-Suzuki

Motorové oleje Ecstar-Suzuki jsou vysoce kvalitní oleje vyrobené speciálně pro použití ve vozidlech Suzuki, motocyklech, čtyřkolkách, lodních motorech a dalších produktech Suzuki. Tyto oleje jsou navrženy tak, aby poskytovaly optimální ochranu a výkon motorů Suzuki v různých provozních podmínkách.

Motorové oleje Eni-Agip

Motorové oleje Eni-Agip vyrábí společnost Eni S.p.A., jeden z předních světových výrobců maziv a petrochemických produktů. Má za sebou významnou historii ve vývoji a výrobě motorových olejů, které jsou určeny pro různé typy motorů a provozní podmínky. Značka Agip, která je součástí skupiny Eni, je dobře známá v automobilovém průmyslu a mezi motoristy po celém světě.

Motorové oleje Eurol

Motorové oleje Eurol vyrábí společnost Eurol B.V., nizozemský výrobce maziv s dlouhou historií. Společnost Eurol se specializuje na výrobu široké škály maziv a motorových olejů pro různé typy motorů a aplikací.

Motorové oleje Ford

Motorové oleje Ford jsou navrženy tak, aby poskytovaly optimální výkon a ochranu motorů vozidel Ford. Společnost Ford spolupracuje s různými dodavateli motorových olejů a obvykle doporučuje pro každý konkrétní motor určitý typ a viskozitu oleje.

Motorové oleje Chempioil

Společnost Chempioil je významným výrobcem motorových olejů a maziv pro různé typy motorů, včetně automobilů, nákladních vozidel, zemědělských strojů a průmyslových aplikací.

Jejich sortiment zahrnuje širokou škálu motorových olejů, včetně syntetických, polysyntetických a minerálních olejů. 

Motorové oleje Liqui Moly

Liqui Moly je německá společnost, která se specializuje na výrobu olejů a aditiv pro automobilový průmysl. Motorové oleje Liqui Moly jsou známé svou vysokou kvalitou a širokou nabídkou olejů pro různé typy motorů, včetně benzínových, naftových a turbodieselových, a pro různé provozní podmínky.

Motorové oleje Mannol

Mannol je značka německé společnosti SCT-Vertriebs GmbH, která se specializuje na výrobu olejů, maziv a dalších produktů pro automobilový průmysl. Motorové oleje Mannol jsou v automobilovém průmyslu široce známé pro svou kvalitu a širokou škálu produktů, které pokrývají různé typy motorů a provozní podmínky. 

Motorové oleje Mazda

Motorové oleje pro vozidla Mazda jsou navrženy tak, aby poskytovaly optimální mazání a ochranu motorů těchto vozidel. Mazda obvykle spolupracuje s různými dodavateli motorových olejů a obvykle doporučuje konkrétní typ a viskozitu oleje pro každý konkrétní motor a model vozidla.

Motorové oleje Mercedes-Benz

Společnost Mercedes-Benz má vlastní specifikace a požadavky na motorové oleje, které jsou vyvinuty tak, aby splňovaly specifické potřeby jejích motorů. Tyto specifikace jsou navrženy tak, aby zajistily optimální výkon, ochranu a dlouhou životnost motorových systémů. 

Motorové oleje Mobil

Mobil je součástí americké mateřské společnosti ExxonMobil a pod touto značkou vyrábí motorové oleje a automobilová maziva již od počátku 70. let 20. století. Dnes nabízí širokou škálu produktů pod značkami Mobil 1 a Mobil Super, přičemž první z nich je vysoce výkonný plně syntetický produkt a Mobil Super je určen pro vyšší ochranu a delší životnost. 

Motorové oleje Motorex

Motorex je známý výrobce maziv, včetně motorových olejů, se sídlem ve Švýcarsku. Společnost Motorex je dlouholetým dodavatelem maziv pro různé aplikace, včetně automobilového, motocyklového, průmyslového a zemědělského odvětví.

Motorové oleje Opel

Spolupráce mezi výrobci automobilů, jako je Opel, a dodavateli motorových olejů je klíčem k zajištění optimálního výkonu a dlouhodobého zdraví motoru. Doporučené typy a viskozity olejů jsou obvykle pečlivě vybírány na základě specifikací a požadavků konkrétních motorů a modelů vozidel.

Motorové oleje Petronas

Motorové oleje Petronas vyrábí malajská společnost. Jedná se o známého výrobce maziv a olejů s celosvětovou působností a širokou nabídkou produktů pro automobilový, průmyslový a lodní průmysl.

Motorové oleje Renault

Výrobci automobilů, jako je Renault, obvykle spolupracují s dodavateli motorových olejů na výrobě speciálních olejů, které nejlépe vyhovují jejich konkrétním motorům. Tyto oleje jsou vyvinuty tak, aby poskytovaly optimální mazání a ochranu motorů používaných v jejich vozidlech.

Motorové oleje Repsol

Motorové oleje Repsol vyrábí španělská společnost Repsol, která je známá především jako jedna z předních energetických společností s významným zastoupením v ropném průmyslu. Společnost Repsol rovněž vyrábí a distribuuje širokou škálu maziv, včetně motorových olejů, pod svou vlastní značkou.

Motorové oleje Shell

Shell je nizozemsko-britská společnost, která je známá svými palivy a motorovými oleji a působí na trhu již více než 100 let.

Motorové oleje Total-Elf

Motorové oleje Total-Elf vyrábí společnost TotalEnergies, jeden z předních světových výrobců maziv a motorových olejů. Tato značka spojuje dva významné hráče na trhu - Total a Elf - kteří se spojili do jedné společnosti.

Motorové oleje Toyota

Originální motorový olej Toyota (TGMO) je speciálně vyvinutý motorový olej, který je určen k optimálnímu mazání a ochraně motorů používaných ve vozidlech Toyota. Tyto oleje jsou výsledkem rozsáhlého testování a vývoje ve vozidlech Toyota, aby bylo zajištěno, že jsou ideálně přizpůsobeny potřebám jejich motorů.

Motorové oleje Velvana

Společnost Velvana je významným hráčem ve výrobě různých kapalin a olejů pro automobilový průmysl. Její historie sahá až do 60. let 19. století a od té doby se vypracovala na významného výrobce kapalin a motorových olejů pro různé účely.

Motorové oleje Volkswagen

Volkswagen spolupracuje se společností Shell na vývoji nových originálních motorových olejů, které využívají revoluční technologii GTL (gas-to-liquid). Tato technologie umožňuje extrakci základového oleje ze zemního plynu s extrémně vysokou čistotou. Díky tomu mají tyto oleje výrazně lepší technické vlastnosti a kvalitu.

Motorové oleje WSW Proding

WSW Proding je maďarská společnost zabývající se výrobou různých základních organických chemikálií. Nabízí také motorové oleje.

Aditiva do motorového oleje - ano či ne?

Zatímco někteří tvrdí, že aditiva do oleje nestojí za zvýšené náklady, jiní na tyto produkty nedají dopustit. Ti, kteří aditiva do oleje používají, si pochvalují řadu výhod, jako je vyšší kilometrový výkon, delší servisní intervaly a nižší hlučnost motoru. 

Co jsou to aditiva do oleje?

Hlavním účelem motorového oleje je mazat motor a snižovat tření mezi pohyblivými částmi. Motorový olej však v motoru plní i několik dalších důležitých funkcí. Měl by chránit před korozí, odstraňovat nečistoty, zabraňovat tvorbě kalů a pomáhat chladit motor. Protože to všechno motorový olej sám o sobě nedokáže, pomáhají mu v tom aditiva.

Jak jsme psali výše, některá aditiva se přidávají přímo do základního oleje při výrobě. Existují však také aditiva, která zlepšují požadované vlastnosti konkrétního oleje.

Proč potřebujete aditiva do motorového oleje?

Přestože aditiva do oleje nejsou pro provoz vašeho vozu nezbytně nutná, poskytují významné výhody, které zlepšují výkon a životnost motoru. Pokud zvolíte správné aditivum do motorového oleje, můžete se těšit z dlouhodobě spolehlivějšího provozu vozidla i delších servisních intervalů. 

U starších vozidel a vozidel s vysokým počtem ujetých kilometrů mohou olejová aditiva dokonce pomoci obnovit předchozí provozní podmínky motoru. Před zakoupením aditiv do oleje zvažte stáří, počet najetých kilometrů a stav motoru, abyste zjistili, zda jsou pro vaše vozidlo nezbytná. 

Výhody doplňkových aditiv do motorového oleje:

  • Úspora nákladů: použití aditiv umožňuje zachovat stávající motorový olej a eliminuje nutnost nákupu nového oleje. To umožňuje snížit náklady, zejména u velkých objemů.
  • Nepřetržitý provoz: Aditivum lze do motorového oleje přidat kdykoli. Nemusíte zastavovat vozidlo, jak je to nutné při výměně oleje. To je výhodné zejména u zařízení, která musí běžet nepřetržitě, jako jsou velké stroje v nepřetržitém provozu.
  • Ochrana zařízení: aditiva mohou zlepšit vlastnosti motorového oleje, jako je lepší mazivost, zvýšená odolnost proti opotřebení a korozi, což může prodloužit životnost zařízení a minimalizovat potřebu oprav a údržby.

Nevýhody doplňkových  aditiv do motorového oleje:

  • Potřeba důkladné analýzy: Důkladná analýza přísad je nezbytná pro zajištění správného fungování a zachování požadovaných vlastností oleje. Je třeba najít a vybrat aditivum, které bude pro motor vašeho vozu skutečně přínosné.
  • Další náklady: Přidání aditiv do oleje může vyžadovat další náklady na nákup aditiv a pravidelnou údržbu. 
  • Riziko nesprávné aplikace: nesprávné aditivum přidané do oleje může mít nepředvídatelné důsledky, jako je snížená účinnost maziva, zhoršený výkon nebo dokonce poškození zařízení. 
  • Možná degradace motorového oleje: Některé přísady mohou zhoršovat vlastnosti základního motorového oleje, což může způsobit dřívější potřebu výměny oleje a zvýšit náklady na údržbu motoru.

Jak vybrat správný motorový olej?

Při výběru správného motorového oleje pro váš vůz zohledněte následující faktory.

Značka a model vašeho vozidla

Různé motory mohou vyžadovat různé typy oleje. Novější vysoce výkonné motory často vyžadují speciální složení oleje, které je navrženo tak, aby poskytovalo optimální ochranu a výkon. Je důležité dodržovat pokyny výrobce vozidla a vybrat olej, který je schválen pro daný typ motoru. Tím zajistíte, že váš motor bude pracovat efektivně a spolehlivě.

Benzín nebo nafta 

Benzínové a naftové motory obecně vyžadují různé typy motorových olejů, aby byly chráněny a splňovaly normy, pro které byly navrženy. Některé motorové oleje mají specifikace jak pro benzin, tak pro naftu, ale některé ne, a některé motory, například naftové motory vybavené filtrem pevných částic, vyžadují speciální balíčky aditiv a musí splňovat specifikace výrobce.

Styl jízdy a klimatické podmínky

Na výběr správného motorového oleje mají velký vliv podmínky, ve kterých žijete a jezdíte. Například v horkém podnebí můžete potřebovat olej s vyšší odolností vůči vysokým teplotám a lepší ochranou proti oxidaci. Naopak v chladnějším podnebí může být důležité zvolit olej s nízkým bodem tuhnutí, který zajistí snadné startování motoru a dobrou cirkulaci oleje i při nízkých teplotách.

Kromě toho může výběr oleje ovlivnit i typ silnic, po kterých často jezdíte. Například častá jízda po nezpevněných cestách může vyžadovat častější výměnu oleje, protože prach a nečistoty mohou zkrátit životnost oleje a způsobit opotřebení motoru.

Výběr správného typu motorového oleje

Jakmile znáte značku a model svého vozu, můžete si vybrat typ motorového oleje: minerální, syntetický nebo polysyntetický. Základní olej tvoří 80 až 90 % složení motorového oleje, takže výběr typu oleje je důležitým rozhodnutím. Každý typ oleje má své výhody a nevýhody, proto je důležité vědět, který typ oleje je vhodný pro váš vůz a váš styl jízdy.

Viskozita

Viskozitní třída je jedním z klíčových faktorů při výběru správného motorového oleje. Udává schopnost oleje odolávat deformacím a souvisí s jeho schopností cirkulovat a udržovat ochranu motoru při různých teplotách. Náš přehled tříd SAE vám pomůže při výběru.

Specifikace a normy motorového oleje

Tyto normy stanovují minimální požadavky na různé vlastnosti motorového oleje, jako je ochrana proti opotřebení, čištění motoru, ochrana proti korozi a schopnost udržet viskozitu při různých teplotách. Všimněte si klasifikací ACEA nebo API, o kterých jsme psali výše.

Kdy a jak často měnit motorový olej?

Kdy je třeba vyměnit motorový olej, závisí na několika faktorech, například na typu používaného oleje, typu převodovky a na tom, zda vaše auto jezdí na benzin nebo naftu. Rozhodující jsou také jízdní podmínky, jako je tažení nákladu, jízda se start-stopem, jízda v horském terénu atd.

Jak často byste měli měnit motorový olej? Obecně platí, že byste měli měnit olej každých 10 000 až 15 000 km nebo každých 6-12 měsíců. Tyto intervaly však mohou znít zastarale, zejména ve vztahu k novým moderním vozům. Jak to tedy je?

Interval výměny oleje - starší vozy

U starších vozů se intervaly výměny oleje obvykle odvíjejí od počtu najetých kilometrů. Zde se také rozlišuje, zda jezdíte v „normálním" nebo „hustém" provozu. Za těžký provoz se považují např: 

  • Zejména krátké cesty po městě a jeho okolí (do 9 km).
  • Extrémně horké nebo chladné podnebí.
  • Dlouhá jízda ve stylu start-stop.
  • Přeprava těžkých nákladů nebo tažení přívěsu.

Pokud s vozem jezdíte za běžných podmínek, není výměna oleje tak častá. V takovém případě stačí zkontrolovat hladinu a stav oleje, případně počet ujetých kilometrů. Pokud však patříte do druhé skupiny a váš vůz je extrémně namáhán, připravte se na častější výměny motorového oleje. Další informace hledejte v návodu k obsluze svého vozu.   

Interval výměny oleje - novější vozy

Většina novějších vozů je vybavena systémy sledování životnosti oleje, které automaticky určí, kdy je třeba olej vyměnit, a upozorní vás na to signálem na přístrojové desce. Dnešní pokročilé konstrukce analyzují skutečné provozní podmínky vozidla a určují, kdy se olej začíná kazit. 

Při každé výměně oleje ve vašem voze by měl servisní technik resetovat systém sledování životnosti oleje. Pokud si olej měníte sami, můžete systém resetovat podle pokynů v návodu k obsluze vozidla.

Kdy vyměnit motorový olej v motocyklu?

Pravděpodobně víte, že motocykl potřebuje běžnou údržbu stejně jako každé jiné motorové vozidlo. K tomu patří pravidelná výměna oleje, která zajistí, že váš motocykl bude fungovat na nejvyšší výkon.

Faktory, které ovlivňují potřebu výměny oleje, jsou typ motorového oleje, počet ujetých kilometrů a četnost jízdy. Tyto faktory jsou pro každého jezdce jedinečné, což znamená, že neexistuje univerzální odpověď. Existují však některá obecná pravidla založená na typu motorového oleje:

  • Minerální olej: výměna každých 3 000 - 5 000 km
  • Polysyntetický olej: výměna každých 8 000 - 9 500 km
  • Syntetický olej: výměna každých 11 000 - 16 000 km

Samozřejmě i zde je důležité sledovat hladinu a stav oleje. 

Jak často kontrolovat hladinu oleje? 

Odborníci doporučují kontrolovat hladinu oleje alespoň jednou za měsíc nebo ideálně při každém dalším tankování.

Jak zjistit, kdy je třeba vyměnit olej?

Existuje několik náznaků, které vám pomohou zjistit, zda je čas doplnit nebo vyměnit olej:

  • Hladina oleje je nízká.
  • Z výfuku vychází kouř.
  • Slyšíte klepání v motoru.
  • Uvnitř vozu je cítit olej.
  • Olej vypadá černý s částečkami nečistot.
  • Obtížnější řazení.

Mazací plán výrobců motorových olejů

Při výběru motorového oleje je důležité dodržovat doporučení výrobce. Výrobce určuje, jaký typ motorového oleje, s jakou viskozitou a podle jakých norem musí být zakoupen. Tyto informace naleznete v servisní příručce vozidla. Pokud tyto informace neznáte, pomůže vám katalog výrobce nebo mazací plán výrobce.

Mazací plán zohledňuje doporučený interval nebo počet ujetých kilometrů, po kterých by se měl motorový olej vyměnit. Tato doporučení vycházejí ze zkušeností, testů a vědeckých poznatků o správné údržbě motoru a optimalizaci jeho výkonu.

Na webových stránkách výrobce motorového oleje, které navštívíte, najdete jednoduchou funkci, která vám pomůže najít správný typ oleje a po zadání několika základních údajů zobrazí všechny důležité informace a doporučení. Stačí zadat typ vozidla, značku, model, obsah nebo výkon motoru. Vyzkoušet můžete například mazací plán Castrol, mazací plán Total, mazací plán Shell, mazací plán Ambra atd.

Výměna oleje v jednoduchých krocích

Pokud se rozhodnete vyměnit olej sami, je dobré zvážit všechna rizika, prostudovat postup výměny a důkladně se připravit. Výměna oleje není nic složitého, pokud dodržíte tyto kroky:

  1. Připravte se na výměnu. Kromě nového oleje si připravte ochranné rukavice, sadu klíčů, olejový filtr a trychtýř.
  2. Zvedněte auto. Postavte vůz na zvedák, rampu nebo jámu, abyste se dostali ke spodní části vozu. 
  3. Otevřete víčko olejové nádrže a vyjměte měrku.
  4. Před uvolněním vypouštěcího šroubu pod něj umístěte sběrnou nádobu na použitý olej.
  5. Nechte olej vytéct. 
  6. Vyměňte olejový filtr. Namontujte nový olejový filtr a dostatečně jej utáhněte.
  7. Našroubujte nový vypouštěcí šroub oleje.
  8. Nalijte nový olej. 
  9. Ke kontrole hladiny použijte stupnici.
  10. Znovu nasaďte a zašroubujte víčko oleje.
  11. Nastartujte motor, po několika minutách jej vypněte a znovu zkontrolujte měrku, případně olej doplňte.
  12. Nakonec použitý olej zlikvidujte způsobem šetrným k životnímu prostředí, například ve sběrném dvoře.

Co se může stát při míchání různých olejů a značek?

Pro tuto otázku platí jednoduché pravidlo: Pro zajištění maximálního výkonu motoru a jeho dlouhé životnosti je třeba zvolit značku a typ oleje podle doporučení výrobce. 

Výrobci nedoporučují kombinovat různé motorové oleje. Každý řidič by však měl pochopit, proč tomu tak je a co se může stát, pokud jejich doporučení ignoruje.

Faktory, které je třeba zvážit:

  • Složení oleje: každý výrobce přidává do svého motorového oleje vybrané základové oleje a specifická aditiva. Míchání olejů s různým složením může vést k chemické nekompatibilitě, což má za následek snížení účinnosti mazání a ochrany motoru.
  • Hodnoty viskozity: motorové oleje jsou rozděleny do kategorií podle viskozitních stupňů. Míchání olejů s různou viskozitou může bránit správnému proudění a mazání, což vede ke zvýšenému tření, opotřebení a možnému poškození motoru.
  • Vzájemné působení aditiv:Motorové oleje obsahují aditiva, která zlepšují vlastnosti, jako je detergentnost, ochrana proti opotřebení a korozi. Míchání různých aditiv může vést k nepředvídatelným reakcím, které mohou neutralizovat jejich příznivé účinky a zhoršit výkon motoru.
  • Záruka na vozidlo: V záruce mnoha vozidel je stanoveno používání určitých značek a typů olejů. Míchání olejů může vést ke ztrátě záruky, pokud je poškození motoru způsobeno nekompatibilní směsí olejů.

Možné důsledky:

  • Snížená účinnost mazání: míchání motorových olejů různých značek může narušit zamýšlené mazací vlastnosti, což vede ke zvýšenému tření a opotřebení součástí motoru. To může urychlit zhoršování stavu motoru a potenciálně vést k nákladným opravám.
  • Tvorba motorového kalu: Nekompatibilní směsi olejů mohou vést k tvorbě kalů a usazenin v motoru, které ucpávají olejové kanály a snižují celkovou účinnost. To může vést ke snížení spotřeby paliva a výkonu.
  • Zvýšené zahřívání motoru: Motorové oleje jsou navrženy tak, aby odváděly teplo vznikající při spalování. Nesprávná směs oleje může tomuto odvodu tepla bránit, což vede ke zvýšení teploty motoru a jeho možnému přehřátí.
  • Problémy s kompatibilitou: Míchání olejů může vést k chemickým interakcím, které ovlivňují těsnění, což může způsobit netěsnosti a další mechanické problémy.

Závěrem

Kvalitní motorový olej je nezbytný pro správnou funkci a dlouhou životnost motoru vašeho vozu. Motorový olej obsahuje aditiva, která pomáhají minimalizovat tření mezi pohyblivými částmi. Toto tření může způsobovat opotřebení válců, pístů a dalších součástí. Olej poskytne lepší ochranu proti opotřebení, což vede k prodloužení životnosti motoru.

Pomáhá také odstraňovat nečistoty z motoru. Zabraňuje tak tvorbě usazenin, které by mohly zablokovat průchody olejového systému a snížit účinnost chlazení a mazání motoru. Chrání vnitřní části motoru před korozí a rzí. Pomáhá zlepšovat výkon motoru a zároveň pomáhá snižovat emise z vašeho vozidla.

Při výběru správného motorového oleje je důležité zohlednit několik faktorů: viskozitu a typ oleje, jízdní podmínky, doporučení výrobce atd. V neposlední řadě je důležité pravidelně kontrolovat hladinu a stav oleje a včas jej měnit. Jen tak zajistíte, že motor vašeho vozu bude fungovat jako švýcarské hodinky.

Tento článek jsme připravili ve spolupráci s:

Eva Dedinská, Obsahový specialista na optimalizaci webů z PoctiveSEO: Poznejte SEO a naučte se, jak ho využít ve svůj prospěch: od základů po nejdůležitější faktory

Bomba ceny
Bomba ceny
Dárek zdarma
Dárek zdarma
Ke každé objednávce