Pokud patříte mezi majitele moderních dieselových aut, pravděpodobně jste už slyšeli o DPF filtrech. Tyto nenápadné, ale mimořádně důležité komponenty sehrávají klíčovou úlohu v ochraně životního prostředí a zároveň ovlivňují výkon vašeho vozidla.
Ale co je to DPF filtr, proč ho auto potřebuje a jak vlastně funguje?
V tomto článku se podíváme pod kapotu a odhalíme tajemství těchto malých filtrů pevných částic - od jejich funkce přes údržbu až po řešení problémů, které mohou ovlivnit každodenní jízdy.
Co je DPF filtr?
DPF filtr (Diesel Particulate Filter) neboli filtr pevných částic je zařízení, které se nachází ve výfukovém systému moderních aut s dieselovým motorem. Jeho hlavní úlohou je zachytávat drobné, ale škodlivé částečky sazí, které vznikají při spalování nafty.
Proč ho moderní dieselová auta potřebují?
- Ochrana životního prostředí: spalováním nafty vznikají kromě jiného i zmiňované saze, které jsou pro člověka a životní prostředí škodlivé. Obsahují karcinogenní látky a přispívají ke znečištění ovzduší. DPF filtr zachytává většinu těchto částic a výrazně snižuje emise škodlivých látek.
- Plnění emisních norem: země Evropské unie a některé další země stanovují přísné limity pro emise aut. Aby výrobci mohli prodávat své vozy, musí tyto normy splňovat. Filtr pevných částic je klíčovou součástí, která pomáhá tyto normy dodržovat.
DPF filtr a historie
Hlavním důvodem zavedení DPF filtrů byla snaha o snížení emisí a škodlivých látek z automobilů, hlavně z dieselových motorů. Tlak na snižování emisí přicházel s přísnějšími emisními normami, které stanovovala Evropská unie.
Klíčové momenty v historii DPF filtrů a legislativa
V Evropské unii jsou emise regulovány sérií norem nazývaných Euro 1 až Euro 7 (Euro 7 se připravuje). Tyto normy postupně zpřísňovaly limity pro emise oxidu uhličitého (CO2), oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM).
- Před Euro 4 (do roku 2005): Pevné částice z dieselových motorů nebyly regulovány tak přísně. Auta DPF filtry běžně neměly.
- Euro 4 (2005-2009): Zavedení normy Euro 4 přineslo první výraznější omezení pro emise pevných částic. Některé automobily začaly být volitelně vybaveny DPF filtry, zejména v užitkových vozidlech. Šlo spíše o "otevřené" systémy s nižší účinností.
- Euro 5 (2009-2014): Norma Euro 5 znamenala průlom. Stala se povinnou pro všechny nové dieselové automobily a výrazně zpřísnila limity pro pevné částice. Od tohoto momentu se DPF filtry staly standardní součástí výbavy dieselových aut. Používaly se již efektivnější „uzavřené“ systémy.
- Euro 6 (od 2014): Norma Euro 6 přinesla další snižování emisí, včetně pevných částic. Důraz je kladen také na měření emisí v reálném provozu (RDE - Real Driving Emissions). Tato norma je stále platná a průběžně se zpřísňuje. Zavedením normy Euro 6d se objevují DPF iu benzinových motorů (GPF - Gasoline Particulate Filter).
Ve zkratce: Postupným zpřísňováním emisních norem Euro ze strany Evropské unie se vyvíjel i tlak na automobilky, aby snižovaly emise pevných částic. Výsledkem bylo postupné zavedení DPF filtrů, které se s normou Euro 5 staly povinnou výbavou pro dieselová auta. Cílem je čistší ovzduší a ochrana zdraví.
Jak DPF filtr funguje?
Představte si DPF filtr jako velmi jemné sítko pro výfukové plyny z dieselového auta. Toto síto zachytává saze, malé částečky uhlíku, které vznikají při spalování nahry. Bez DPF by se tyto saze dostali do ovzduší a znečišťovali ho.
Filtr je vyrobený z pórovitého materiálu, například keramiky, má v sobě otvory, přes které prochází výfukové plyny. Saze jsou však příliš velké a zachytí se v pórech filtru. Postupně se filtr plní a je třeba ho čistit.
Existují dva hlavní způsoby čištění DPF filtru:
- pasivní regenerace
- aktivní regenerace
DPF filtr regenerace: pasivní regenerace
Pasivní regenerace je pomalé čištění, které probíhá automaticky během běžné jízdy. Když je teplota výfukových plynů dostatečně vysoká (obvykle nad 350°C), saze se částečně samovolně spálí na oxid uhličitý a vodu.
K tomu dochází při delších jízdách mimo město, při vyšších otáčkách motoru. Pasivní regenerace je nenápadná a řidič si jí zpravidla ani nevšimne.
Výhody pasivní regenerace DPF filtru:
- Nemá vliv na spotřebu paliva.
- Je nenápadná a nezatěžuje motor.
Nevýhody pasivní regenerace DPF filtru:
- Pokud jezdíte zřídka a převážně ve městě nebo na krátké trasy, k pasivní regeneraci filtru nemusí dojít, protože výfukové plyny nedosáhnou potřebnou teplotu.
Inspirace: Pokud na autě jezdíte zřídka, zvažte garáž nebo přístřešek pro auto. Víte, jaký typ střechy a střešní krytiny je vhodný pro garáž?
DPF filtr regenerace: aktivní regenerace
Pokud je pasivní regenerace nedostatečná (např. jezdíte převážně krátké trasy ve městě), řídicí jednotka motoru aktivuje aktivní regeneraci. Tato probíhá automaticky, ale je náročnější. Řídící jednotka mírně zvýší dávku paliva do motoru, čímž se zvýší teplota výfukových plynů a saze se efektivněji spálí.
Výhody aktivní regenerace DPF filtru:
Čistí DPF filtr i při jízdách na krátké vzdálenosti nebo ve městě.
Nevýhody aktivní regenerace DPF filtru:
Zvyšuje spotřebu paliva.
Pokud řidič během aktivní regenerace přeruší jízdu (například vypnutím motoru), proces se nemusí dokončit, což může vést k postupnému ucpávání filtru.
Rozdíl mezi pasivní a aktivní regenerací
Pasivní: Probíhá automaticky během jízdy při dostatečné teplotě výfukových plynů. Je nenápadná a šetrná.
Aktivní: Probíhá automaticky, pokud pasivní regenerace nestačí. Vyžaduje vyšší teplotu výfukových plynů, které se dosáhne zvýšeným dávkováním paliva. Můžete si všimnout mírně zvýšené spotřeby paliva, snížení výkonu a v některých autech i mírného zápachu. Aktivní regenerace navíc trvá déle.
Důležité je, že obě regenerace jsou důležité pro správné fungování DPF filtru. Pokud se filtr pevných částic zcela zaplní a regenerace selže, je třeba jej vyčistit profesionálně, nebo v nejhorším případě vyměnit. Pravidelná jízda mimo město a ve středním až vyšším režimu otáček pomáhá předcházet problémům s DPF filtrem.
Výhody a nevýhody DPF filtru
Již jsme psali o tom, proč moderní auta potřebují DPF filtr. Tento systém však kromě pozitivního vlivu na životní prostředí má i své nevýhody. Jaké?
Výhody používání DPF filtru
- Čistší ovzduší – Zachycuje škodlivé saze, čímž snižuje emise, které přispívají ke znečištění ovzduší a negativně ovlivňují zdraví.
- Ekologický provoz – Vozidla s DPF splňují přísné emisní normy, což znamená, že jsou přátelštější k životnímu prostředí.
- Možnost jízdy v nízkoemisních zónách – V některých městech a zemích můžete s vozidlem vybaveným DPF vstoupit do zón, kde je vstup s vozidly bez DPF zakázán.
TIP: Pokud se chystáte na cestu do zahraničí, určitě si zjistěte, jak to je se vstupem do nízkoemisních zón (LEZ) a ultranízkoemisních zón (ULEZ). Chcete-li mít jistotu, pořiďte si elektromobil. Znáte výhody a nevýhody elektromobilu?
Nevýhody používání DPF filtru
- Zanášení a regenerace – Filtr pevných částic se postupně zanáší sazemi a vyžaduje tzv. regeneraci – proces, při kterém se filtr zahřeje a saze se spálí. Pokud auto nejezdí pravidelně na delší trasy (např. na dálnici), filtr se nemusí správně regenerovat, což může způsobit jeho ucpání.
- Vyšší náklady na údržbu – Výměna nebo čištění zaneseného filtru může být drahé. Ceny se pohybují od několika stovek až po tisíce eur.
- Ztráta výkonu motoru – Pokud je filtr ucpaný, může to vést ke snížení výkonu motoru, zvýšené spotřebě paliva a problémům při jízdě.
- Ředění motorového oleje – U některých starších modelů aut může docházet během regenerace k ředění motorového oleje naftou, což snižuje jeho mazací schopnosti a může vést k poškození motoru. Novější modely aut už mají tento problém většinou vyřešen.
Pro koho je DPF výhodný a pro koho ne?
- Výhodný: pokud jezdíte dlouhé trasy, filtr dokáže pravidelně regenerovat, takže se nemusíte bát jeho ucpání
- Nevýhodný: pokud jezdíte převážně ve městě, na krátké vzdálenosti, filtr se může rychle zanášet a způsobovat problémy
Proč se o DPF hovoří i v souvislosti s problémy?
Laicky řečeno, že filtr pevných částic je takový lapač nečistot ve výfuku. Když se používá, postupně se zanáší zachycenými částečkami. To je úplně normální. Problémy nastávají, když se filtr ucpe natolik, že nemůže dál správně fungovat. Jaké jsou nejčastější problémy s DPF filtrem?
Ucpání filtru
Toto je nejběžnější problém, proto se mu pověnujeme o něco více než ostatním problémům. Filtr se ucpe sazemi a nemůže správně propouštět výfukové plyny. To se projevuje sníženým výkonem motoru, vyšší spotřebou paliva a někdy i rozsvícením kontrolky DPF na přístrojové desce.
Tip: Při péči a údržbě auta je nezbytné používat nejen vhodné a kvalitní komponenty a náhradní díly, ale i kvalitní autokosmetiku.
Ucpaný DPF filtr příčiny:
- Jízda na krátké vzdálenosti: Při krátkých jízdách se motor neohřeje na optimální provozní teplotu, což znemožňuje automatickou regeneraci filtru. Během regenerace se saze ve filtru spálí při vysoké teplotě. Pokud se regenerace nespustí, filtr se postupně ucpává.
- Jízda ve městě: Hustý provoz, časté zastavování a rozjíždění také neumožňují motoru dosáhnout potřebné teploty pro regeneraci.
- Problémy se vstřikováním paliva: Nesprávně fungující vstřikovače paliva mohou způsobovat nedokonalé spalování, což vede ke zvýšené produkci sazí a rychlejšímu ucpávání filtru.
- Problémy s EGR ventilem: EGR ventil (Recirkulace výfukových plynů) vrací část výfukových plynů zpět do spalovacího prostoru. Pokud EGR ventil nefunguje správně, může to mít za následek zvýšenou produkci sazí.
- Porucha turbodmychadla: Pokud turbodmychadlo propouští olej do spalovacího prostoru, spalování oleje produkuje velké množství sazí, což rychle ucpe filtr pevných částic.
- Mechanické poškození komponent motoru: Jakékoliv mechanické poškození, které narušuje správný poměr paliva a vzduchu, vede k nedokonalému spalování, a tím ik zvýšené produkci sazí.
- Nekvalitní palivo: Palivo s vysokým obsahem síry nebo jiných nečistot může urychlit ucpávání filtru.
- Používání nevhodného oleje: Mnozí řidiči vědí o tom, že by měli pravidelně kontrolovat stav a hladinu motorového oleje, dokonce tak činí při pravidelné údržbě vozidla ve své garáži. Zde je však třeba připomenout, jak je důležité, abyste porozuměli označení oleje a vybrali si ten správný, zvláště pokud vlastníte dieselové auto. Používání oleje, který nesplňuje normy pro vozidla s DPF filtrem, může totiž přispívat k jeho ucpávání.
Inspirujte se: Postavte mu garáž, vaše auto za to poděkuje. Víte, jakou garáž vybrat pro váš vůz?
Důsledky ucpání DPF filtru:
- Snížený výkon motoru: Zanesený DPF filtr omezuje průtok výfukových plynů, což snižuje výkon motoru a zhoršuje akceleraci.
- Vyšší spotřeba paliva: Motor musí vynaložit více energie na překonání odporu ucpaného filtru, což vede ke zvýšené spotřebě paliva.
- Svítící kontrolka DPF na přístrojové desce: To je jasný signál, že s filtrem není něco v pořádku.
- Nouzový režim motoru: V extrémních případech může řídící jednotka přepnout motor do nouzového režimu, který omezí jeho výkon, aby se předešlo dalšímu poškození.
- Poškození motoru: Dlouhodobé ježdění s ucpaným DPF filtrem může vést k poškození motoru, například k přepálení ventilů nebo pístů.
- Drahá oprava nebo výměna DPF filtru: Čištění nebo výměna DPF filtru jsou nákladné záležitosti.
- Emise nad limit: Auto s ucpaným DPF filtrem nesplňuje emisní limity, což může mít za následek problémy u STK.
Neúplná regenerace
Problém může způsobit i neúplná regenerace. Pokud auto často jezdí krátké trasy ve městě, motor se neohřeje dostatečně a regenerace neproběhne úplně. To vede k postupnému ucpávání filtru.
Poškození filtru
Mechanické poškození DPF filtru může být vážným problémem, který ovlivňuje jeho funkčnost. Mechanické poškození, například nárazem, nebo vnitřní poškození způsobené vlivem nekvalitního paliva či oleje, mohou taktéž způsobit problémy s DPF filtrem.
Pokud dojde k poškození filtru, často je nezbytné jeho vyčištění profesionálními metodami nebo výměna za nový kus. Řešení záleží od rozsahu poškození a stavu filtru.
Nesprávná diagnostika
Pokud snímač tlaku nefunguje správně, posílá do řídící jednotky nesprávné údaje o tlaku. To může vést k mylným diagnózám, kdy se signalizuje zanesený DPF filtr, ale ve skutečnosti tomu tak není. V takovém případě se mohou udělat zbytečné opravy, jako například nutná regenerace nebo výměna filtru, což představuje zbytečné náklady.
Jak se projevují problémy s DPF filtrem?
- Na přístrojové desce se rozsvítí kontrolka s ikonou DPF filtru.
- Snížený výkon motoru. Auto "nešlape" jako předtím.
- Motor spotřebuje více paliva než obvykle.
- Zvýšené množství kouře z výfuku, zejména při akceleraci.
- V některých případech může ucpaný DPF filtr způsobovat problémy se startováním motoru.
- Někdy můžete cítit zápach spálenin.
Kontrolka DPF
Kontrolka DPF je součástí moderních dieselových aut a její rozsvícení signalizuje problém s tímto filtrem. Víte co znamenají a signalizují kontrolky v autě? Podívejte se na tento návod.
Co dělat, když svítí DPF kontrolka?
Máte-li čas a možnost, zkuste jezdit na dálnici, kde můžete udržovat vyšší otáčky motoru. Jezděte konstantní rychlostí kolem 80-100 km/h po dobu alespoň 15-20 minut. To pomůže procesu regenerace filtru, který při těchto podmínkách automaticky spaluje zachycené saze.
Pokud kontrolka nezhasne po jízdě mimo město, nebo svítí-li spolu s jinými kontrolkami, je třeba navštívit servis. V servisu mohou provést nucenou regeneraci, nebo diagnostikovat případnou poruchu.
Péče o DPF filtr
Pro správnou funkci DPF filtru je důležité dbát na jeho údržbu a včasné čištění, protože ucpaný DPF filtr může výrazně ovlivnit výkon motoru a spotřebu paliva.
DPF filtr čištění: domácí vs. profesionální čištění filtru
Čištění DPF filtru je důležité, protože tento filtr zachycuje pevné částice z výfukových plynů dieselových motorů. V souvislosti s péčí o filtr se obvykle skloňují dva způsoby, a to domácí a profesionální čištění filtru.
Domácí čištění DPF filtru
Jak vyčistit DPF filtr doma V zásadě je domácí čištění DPF filtru velmi riskantní a ve většině případů je neúčinné. Filtr má velmi složitou strukturu a jeho mechanické čištění doma může filtr nenávratně poškodit. Pokud se filtr poškodí, budete ho muset vyměnit za nový, což je velmi nákladné.
Soustřeďte se spíše na preventivní opatření, jako jsou občasné jízdy ve vysokých otáčkách, pravidelná kontrola a servis, používání správného motorového oleje, paliv a aditiv a pod.
Profesionální čištění DPF filtru
Profesionální čištění je nejúčinnější způsob, jak obnovit funkci DPF filtru. Doporučuje se všem majitelům dieselového auta, obzvlášť však tehdy, pokud provozujete autopůjčovnu, kurýrní službu, zprostředkováváte dopravu na svatbu na luxusních naftových autech a pod. Používáte-li auto pro podnikatelské účely, je důležité, aby bylo v co nejlepším technickém stavu.
Zajímavost pro profesionální řidiče: Víte, jak si usnadnit práci s evidencí knihy jízd?
Jak vyčistit filtr pevných částic na profesionální úrovni? Existují dva hlavní způsoby profesionálního čištění:
- Čištění chemickou cestou: Filtr se demontuje a propláchne speciálními chemickými přípravky, které rozpouštějí saze. Tyto přípravky jsou navrženy tak, aby rozpouštěly karbonové usazeniny a popel bez poškození keramického jádra filtru.
- Termické čištění (vypalování): Profesionální servisy poskytují i termické čištění. Mají správné vybavení a zkušenosti s tím, jak vypálit DPF filtr. Filtr se zahřeje na vysokou teplotu ve speciální peci, čímž se saze vypálí. Vysoká teplota spálí všechny organické usazeniny, jako jsou saze a zbytky oleje. Nehořlavé složky, jako popel, zůstanou. Po vypálení se filtr propláchne tlakovým vzduchem nebo vodou, aby se odstranil popel, který zůstal uvnitř pórů filtru.
- Čištění ultrazvukem: Filtr se ponoří do nádoby s čistící kapalinou. Nádoba je vybavena ultrazvukovým generátorem, který vytváří ultrazvukové vlny o vysokých frekvencích. Tento proces trvá obvykle 30 minut až několik hodin, v závislosti na míře znečištění. Je šetrný k filtračnímu jádru a zaručuje vysokou obnovu filtru.
- Hydrodynamické čištění: Hydrodynamické čištění využívá sílu proudící vody a stlačeného vzduchu k odstranění nečistot z DPF filtru. Princip spočívá v tom, že filtr se umístí do speciálního zařízení, kde se přes něj pod vysokým tlakem prohání speciální čistící kapalina. Tato kapalina, spolu s turbulentním prouděním vody a stlačeným vzduchem, efektivně uvolňuje a vyplavuje usazené saze, popel a další nečistoty z kanálků filtru.
Výhody profesionálního čištění DPF filtrů
- Odstraní většinu usazenin, čímž se prodlužuje životnost filtru
- Profesionálové mají větší zkušenosti a vybavení pro bezpečné čištění filtru
- Většina firem poskytuje záruku na svou práci
- Čištění je obvykle levnější než koupě nového filtru
Rady jak předcházet problémům s DPF filtrem
Pravidelné jízdy na dlouhé vzdálenosti: DPF filtr potřebuje čas od času provést samoočistný proces (tzv. regenerace), který spálí nahromaděné saze. Tento proces obvykle nastává při jízdě na vyšší rychlosti, kdy motor dosáhne vyšší teploty.
Aditiva do paliva: Existují také speciální aditiva do paliva, která podporují regeneraci DPF filtru a snižují tvorbu sazí. Jejich použití může být prospěšné, ale není aditivum jako aditivum. Ať už jej kupujete na čerpací stanici nebo v obchodě s autokosmetikou, vždy je důležité vybrat si kvalitní produkt od ověřeného výrobce a dodržovat návod k použití.
Inspirace: Investujte do vlastní čerpací stanice! Podívejte se na návod, jak na to.
Kontrola hladiny paliva: Nízká hladina paliva může zabránit správnému provedení regenerace filtru, proto se doporučuje mít vždy dostatečnou rezervu paliva.
Pravidelná kontrola a servis: DPF filtr je náchylný ke znečištění nebo poškození, takže pravidelná kontrola a servis jsou důležité. Pokud se na přístrojové desce rozsvítí kontrolka DPF nebo se objeví chybové hlášení, může to znamenat, že filtr je zanesen.
Zabránění nesprávnému používání motorového oleje: Používejte pouze kvalitní motorový olej, který je vhodný pro váš motor. Nesprávný olej může zvyšovat množství popela, který se hromadí v DPF filtru.
Vyhněte se častému přetěžování vozidla: Dlouhodobé přetížení motoru může způsobit nadměrné usazování sazí v DPF filtru. Proto se snažte vyhnout časté a dlouhé jízdě s přetíženým vozidlem.
Kdy je potřeba vyměnit DPF filtr?
Kdy měnit DPF filtr? Výměna DPF filtru je nutná, když již není schopen správně plnit svou funkci, což znamená, že nedokáže účinně zachytávat saze a nečistoty ze spalin. Jeho životnost závisí na několika faktorech, jako jsou styl jízdy, kvalita paliva a oleje, a správná údržba vozidla.
Filtr je nutné vyměnit, pokud
- již nedokáže zachytit saze ani po pokusu o čištění nebo regeneraci,
- je fyzicky poškozený,
- nebo je-li zanesen do takové míry, že jeho čištění již není možné.
Výměna DPF filtru je nejdražší řešení, ale v některých případech je nevyhnutelné. Cena DPF filtru se může pohybovat od několika stovek až po tisíce eur, v závislosti na značce a modelu auta.
Kolik stojí výměna DPF filtru?
Cena výměny DPF filtru (filtru pevných částic) se může lišit v závislosti od různých faktorů, jako je značka a model auta, cena certifikovaných auto-moto dílů a pracovní náročnost.
Průměrná cena DPF filtru se pohybuje v desetitisících až stovkách tisíc Korun. Konkrétní cenu je však nejlepší ověřit si v servisu, kde vám mohou poskytnout přesný odhad na základě vašeho vozu a vašich požadavků.
Kolik stojí DPF filtr?
Cena DPF filtru se také odvíjí od různých faktorů, jako je značka vozu, model motoru, výrobní rok a typ filtru. Průměrné ceny DPF filtrů se pohybují v následujících limitech:
- Originální DPF filtr: cena takového filtru od výrobce automobilu může být vyšší, pohybuje se v rozmezí od 10 000 Kč do 50 000 Kč u menších a středních vozů.
- Alternativní náhradní díl (tzv. aftermarket DPF filtr): mnozí výrobce náhradní díly nabízí, mohou být cenově dostupnější, obvykle mezi 5 000 Kč až 35 000 Kč.
Kromě ceny samotného filtru počítejte ale ještě s náklady za instalaci filtru. Také je dobré zohlednit náklady na čištění DPF filtru, které se obvykle pohybují v nižších částkách než za výměnu, stále jde ale o vysoké částky v rozmezí 5 000 Kč až 35 000 Kč.
Nové technologie v oblasti DPF filtrů
Vývoj v oblasti DPF filtrů neustále pokračuje a přináší nové technologie, které zvyšují jejich účinnost a snižují negativní vlivy na provoz vozidla:
- GPF (Gasoline Particulate Filter): S příchodem přísnějších emisních norem se filtry pevných částic začaly používat i v benzinových motorech.
- FAP filtr s aditivem: FAP filtr (Filtre à Particules) má podobnou funkci jako DPF (Diesel Particulate Filter), ale s tím rozdílem, že využívá aditivum (obvykle cerin), které pomáhá snížit teplotu potřebnou k regeneraci filtru Používaný je především ve vozidlech. koncernu PSA (Peugeot, Citroën, DS).
- Kombinované systémy: Někteří výrobci vyvíjejí systémy, které kombinují DPF filtr s jinými technologiemi na snižování emisí, jako například s katalyzátory SCR (Selective Catalytic Reduction), které redukují emise oxidů dusíku.
- Vylepšené materiály a konstrukce: Výrobci neustále hledají nové materiály a konstrukce, které by zlepšily účinnost filtrů, jejich životnost a odolnost vůči zanesení.
- Inteligentní řízení regenerace: Moderní systémy dokáží optimalizovat proces regenerace na základě jízdních podmínek a zatížení motoru, čímž se minimalizuje vliv na spotřebu paliva a výkon motoru.
Odstranění DPF filtru
Odstranění DPF filtru je u laické veřejnosti poměrně rozšířený „tuning“, který má přinést úsporu peněz a zvýšit výkon motoru. Realita je však mnohem složitější a přináší s sebou řadu negativních důsledků, o kterých by měl vědět každý motorista.
Odstranění DPF filtru je v rozporu s legislativou Evropské unie a České republiky. Vozidla s odstraněným DPF filtrem nesplňují emisní normy a jsou považována za technicky nezpůsobilá k provozu na pozemních komunikacích. případě vás pravděpodobně bude zajímat, co vše potřebujete, abyste s autem projeli emisní kontrolou.
Odstranění DPF filtru má také negativní dopad na životní prostředí a lidské zdraví. Vozidla bez DPF filtru vypouštějí do ovzduší mnohem více škodlivých částic, které mohou způsobit respirační onemocnění, kardiovaskulární onemocnění, rakovinu a pod.
Jak je to se staršími dieselovými vozidly, která nemají DPF filtr? Pokud je vozidlo vybaveno DPF filtrem z výroby, není povoleno bez něj jezdit. je z výroby vybaveno filtrem pevných částic, řidiči nejsou povinni jej namontovat.
Časté otázky a odpovědi
Jak zjistím, jestli má moje auto DPF filtr?
Většina dieselových vozidel vyrobených po roce 2007 má DPF filtr. Některé modely značek Peugeot a Citroën jej měly už od roku 2000. Nejjednodušší způsob je podívat se pod auto nebo do motorového prostoru. DPF filtr je obvykle válcovitého tvaru a nachází se na výfukovém potrubí.
Informaci o přítomnosti DPF filtru naleznete také v dokumentaci vozidla. Zda je vozidlo vybaveno DPF filtrem lze zjistit iv autorizovaném servisu nebo pomocí diagnostického zařízení.
Jaké jsou příznaky ucpaného DPF filtru?
- Rozsvícení kontrolky DPF filtru na přístrojové desce.
- Snížený výkon motoru.
- Zvýšená spotřeba paliva.
- Přechod motoru do nouzového režimu.
- Časté spouštění regenerace.
- Černý kouř z výfuku.
Co dělat, když se DPF filtr ucpe?
Často pomůže jízda po dálnici při vyšších otáčkách motoru, aby se spustila pasivní regenerace. V servisu mohou spustit nucenou regeneraci pomocí diagnostického zařízení. Existují specializované firmy, které se zabývají čištěním DPF filtrů. V případě, že čištění není možné, je nutná výměna DPF filtru za nový.
Jak často by se měl kontrolovat stav DPF filtru?
Pravidelnou kontrolu stavu DPF filtru byste měli absolvovat při každé běžné servisní prohlídce vozidla, tj. alespoň jednou ročně nebo podle intervalu stanoveného výrobcem vozidla. V případě častějších jízd v městském provozu nebo při krátkých trasách se doporučuje kontrolu provést častěji.
Co znamená "nucená regenerace DPF"?
Nucená regenerace DPF je proces spuštění regenerace diagnostickým zařízením v servisu. Používá se v případech, kdy automatická regenerace neproběhne úspěšně nebo je filtr silně zanesen.
Jak často se má čistit filtr DPF?
Interval čištění DPF filtru závisí na mnoha faktorech, jako jsou styl jízdy, kvalita paliva a provozní podmínky. Většina výrobců udává interval mezi 120 000 až 150 000 km. Preventivní čištění se doporučuje dříve, než dojde k úplnému ucpání filtru.
Má DPF filtr vliv na spotřebu paliva?
Ano, zanesený DPF filtr může zvýšit spotřebu paliva. Správně fungující DPF filtr by neměl mít výrazný vliv na spotřebu.
Mohu jezdit s nefunkčním DPF filtrem?
Jízda s nefunkčním DPF filtrem není doporučena, protože to může vést k problémům s emisními normami, zvýšenému znečištění ovzduší a poškození motoru. V některých zemích může být jízda s nefunkčním DPF filtrem dokonce nelegální.
Je možné odstranit DPF filtr?
Odstranění DPF filtru je nezákonné a má negativní dopad na životní prostředí. Při technické kontrole vozidla může být takové vozidlo vyřazeno z provozu.
Na závěr
DPF filtry hrají klíčovou roli ve snižování emisí pevných částic z dieselových motorů a přispívají k čistšímu ovzduší. I když přinášejí určité výzvy, jako je potřeba regenerace a možnost zanesení, jejich přínos pro životní prostředí je nepopiratelný.
Důležité je dbát na správnou údržbu a v případě problémů vyhledat odbornou pomoc. V budoucnu se očekává další vývoj těchto filtrů s cílem zvýšit jejich efektivitu a snížit nároky na údržbu.