Všechna motorová vozidla, včetně osobních, nákladních, přípojných a dokonce i motocyklů a čtyřkolek, které jsou registrovány na Slovensku, musí absolvovat pravidelnou kontrolu způsobilosti vozidla k provozu po silničních komunikacích, známou také jako technická kontrola (TK). Některé z nich se navíc musí podrobit kontrole množství vypouštění škodlivých zplodin do ovzduší, která je známá také jako emisní kontrola (EK).
Věděli jste však, že tato povinnost se na některá nová auta nevztahuje? Absolvovat technickou kontrolu a kontrolu emisí je povinností všech majitelů vozidel starších 4 let. Něco jiného však platí pro nákladní vozidla, autobusy a vozidla autoškoly.
Co je STK?
Zkratka STK se často skloňuje mezi motoristy a majiteli vozidel. Víte ale, co opravdu znamená?
Přestože se často používá ve spojení s technickou kontrolou, STK ve skutečnosti znamená „stanice technické kontroly“. Je to pracoviště, kde se provádí technická i emisní kontrola vozidla. Zřízení stanice technické kontroly povoluje Ministerstvo dopravy Slovenské republiky podle zákona č.j. 106/2018 Sb. o provozu vozidel v silničním provozu ao změně a doplnění některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
Jelikož však výraz „kontrola STK“ mezi řidiči zdomácněl, obecně se akceptuje jako alternativa k pojmu „technická a emisní kontrola“ motorového vozidla.
Inspirujte se: Motorové vozidlo neslouží pouze k přepravě osob z místa na místo. Využijte své auto jako reklamní nástroj k propagování svého byznysu.
Co je technická kontrola (TK)?
Technická kontrola vozidla je zákonná povinnost každého majitele vozidla. Provádí se v pravidelných intervalech a jejím cílem je posouzení technického stavu vozidla. Při technické kontrole se vyhodnotí, zda vozidlo je způsobilé jezdit v silničním provozu.
Koho se týká povinnost absolvovat technickou kontrolu?
Tato povinnost se týká všech aut, která jsou přihlášena v evidenci vozidel. Technickou kontrolu musíte absolvovat i tehdy, máte-li auto, kterým nejezdíte, je evidováno na území ČR a není trvale nebo dočasně vyřazeno z provozu.
Povinnost se týká i vozidla, které bylo jednotlivě dovezeno z členského státu, případně z jiného smluvního státu a nedisponuje dokladem o provedení technické kontroly před přihlášením do evidence vozidel ČR. Stejně tak vozů dovezených ze třetích zemí, a to před jejich přihlášením do evidence vozů SR.
Co je emisní kontrola (EK)?
Emisní kontrola je proces, při kterém se měří a hodnotí emise výfukových plynů z motorových vozidel. Tento proces má zajistit, že vozidla splňují stanovené normy pro emise škodlivých látek do ovzduší, jako jsou oxid uhelnatý (CO), oxidy dusíku (NOx), uhlovodíky (HC) a částice pevných látek (PM). vozidla musí projít touto kontrolou pravidelně, aby mohla být legálně používána na veřejných komunikacích.
Koho se týká povinnost absolvovat emisní kontrolu?
Emisní kontrole podléhají následující typy vozidel:
- vozidla s benzinovým motorem, který má nezdokonalený emisní systém.
- vozidla s benzinovým motorem se zdokonaleným emisním systémem (RKAT).
- vozidla s benzinovým motorem, který disponuje zdokonaleným emisním systémem (RKAT) a je vybavena i palubním diagnostickým systémem OBD.
- vozidla se vznětovým motorem.
- vozidla se vznětovým motorem, který má palubní diagnostický systém OBD.
Pravidelné emisní kontrole nepodléhají:
- vozidla kategorie M1, která jsou mazána směsí paliva a mazacího oleje (dvoutakt).
- vozidla kategorie L, tedy motocykly a od nich odvozená vozidla.
Zajímavost: Znáte historii a vývoj bezpečnostních přileb na motorku?
Hlavní cíle technické a emisní kontroly
Technická a emisní kontrola vozidel jsou důležité procesy, jejichž hlavními cíli je bezpečnost na silnicích a ochrana životního prostředí. Abychom lépe porozuměli tomu, proč jsou tyto kontroly tak důležité, pojďme se podívat na jejich hlavní cíle.
Hlavní cíle technické kontroly
- Zabezpečení bezpečnosti vozidla: Technická kontrola se zaměřuje na prověření celkového technického stavu vozidla, včetně brzdového systému, osvětlení, řízení, podvozku a jiných základních komponentů, které přímo ovlivňují bezpečnost jízdy.
- Prevence nehod: Kontrola technického stavu vozidla pomáhá odhalit a odstranit potenciální problémy, které by mohly vést k dopravním nehodám. Tento proces zajišťuje, že vozidla na silnicích jsou v přiměřeném technickém stavu a minimalizuje riziko mechanických selhání.
- Dodržování předpisů a norem: Technická kontrola zajišťuje, že vozidla splňují všechny zákonné požadavky a technické normy stanovené pro provoz na veřejných komunikacích.
Hlavní cíle emisní kontroly
- Ochrana životního prostředí: Emisní kontrola se zaměřuje na měření množství škodlivých emisí, které vozidlo produkuje. Cílem je minimalizovat negativní dopad vozidel na životní prostředí, konkrétně znečištění ovzduší, které může mít vážné následky na zdraví lidí a ekosystémy.
- Redukce skleníkových plynů: Emisní kontroly pomáhají identifikovat a eliminovat vozidla, která vypouštějí nadměrné množství skleníkových plynů, jako jsou oxid uhličitý (CO2) a jiné škodlivé látky. Tímto způsobem přispívají k boji proti globálnímu oteplování a klimatickým změnám.
- Dodržování emisních norem: Různé země mají stanovené emisní normy, které musí vozidla splňovat. Emisní kontroly zajišťují, že vozidla na silnicích splňují tyto požadavky, čímž přispívají k celkovému snižování znečištění.
Jak často je třeba absolvovat technickou a emisní kontrolu vozidla?
V České republice je frekvence absolvování technické a emisní kontroly vozidla závislá na věku vozidla a typu vozidla. A to bez ohledu na to, jak často na autě jezdíte, k čemu ho využíváte a zda ho parkujete v garáži a nebo na cestě.
Typ vozidla |
Kategorie vozidla |
TK po 1. přihlášení do evidence vozidel |
Interval dalších TK |
EK po 1. přihlášení do evidence vozidel |
Interval dalších EK |
motocykly a čtyřkolky |
L3eA1, L4eA1,a L6e so zdvihovým objemem nepresahujúcim 125 cm3 |
po 4 letech |
každé 4 roky |
nepodléhá |
nepodléhá |
motocykly, trojkolky a čtyřkolky |
Le3A2, L3eA3, L4eA3, L5e, L6e so zdvihovým objemem motoru přesahujícím 125 cm3, L7e |
po 4 letech |
každé 2 roky |
nepodléhá |
nepodléhá |
osobní vozidla a nákladní vozidla do 3,5 t |
M1, N1 |
po 4 letech |
každé 2 roky |
po 4 letech, jde-li o vozidlo se vznětovým motorem nebo se zážehovým motorem se zdokonaleným emisním systémem |
každé 2 roky |
po 1. roce, pokud jde o vozidlo se zážehovým motorem s nezdokonaleným emisním systémem |
každý rok |
||||
autobusy do 5t |
M2 |
po 1 roku |
každý rok |
po 1 roku |
každý rok |
autobusy nad 5t |
M3 |
po 1 roku |
každý rok, po 8 letech od prvního přihlášení do evidence periodicky v pololetních lhůtách |
po 1 roku |
každý rok |
nákladní vozidla nad 3,5 t |
N2, N3 |
po 1 roku |
každý rok |
po 1 roku |
každý rok |
přípojná vozidla do 3,5 t |
O1, O2 |
po 4 letech |
každé 2 roky |
nepodléhá |
nepodléhá |
přípojná vozidla nad 3,5 t |
O3, O4 |
po 1 roku |
každý rok |
nepodléhá |
nepodléhá |
kolové traktory |
T |
po 4 letech |
každé 2 roky |
po 4 letech |
každé 2 roky |
přípojná vozidla za traktory |
R |
po 4 letech |
každé 2 roky |
nepodléhá |
nepodléhá |
vozidla zdravotnické záchranné služby, báňské záchranné služby a poruchové služby plynárenských zařízení, vozidla používaná na taxislužbu |
M, N, O |
po 1 roku |
každý rok |
po 1 roku (platí pro vozidla kategorie M a N) |
každý rok (platí pro vozidlo kategorie M a N) |
vozidla používaná v autoškole jako výcviková vozidla |
L, M, N a T |
po 1 roku |
každý rok |
po 1 roku (platí pro vozidla kategorii M, N a T) |
každý rok (platí pro vozidla kategorii M, N a T) |
Platnost STK
Technická a emisní kontrola vám podle zákona platí rok, dva nebo čtyři roky podle toho, o jaký typ vozidla a kategorii se jedná. Datum, do kdy jsou platné poslední kontroly, je uveden v Osvědčení o technické/emisní kontrole.
Platnost STK zjistíte i na některé ze stránek pro ověření STK online, kde stačí zadat SPZ nebo VIN číslo vozidla. Některé stanice technické kontroly v současné době nabízejí možnost bezplatné registrace. Na jejím základě vám pak předem pošlou SMS nebo e-mail s upozorněním na blížící se konec platnosti STK.
Kromě lhůt, které uvádíme v tabulce, je třeba podrobit vozidlo:
- administrativní technické kontrole a administrativní emisní kontrole, pokud došlo k poškození nebo zničení některé části osvědčení (část A - technická kontrola, část B - emisní kontrola), a to i během lhůty platnosti kontrol;
- fyzické technické a emisní kontrole po dopravní nehodě nebo škodné události, která měla vliv na hlavní bezpečnostní prvky vozidla (zavěšení kol, deformační zóny, systémy airbagů, řízení nebo brzdy). Tato kontrola následuje po opravě vozidla v certifikovaném servisu.
Tip: Udržování bezvadného vzhledu vašeho vozidla, a to jak zvenčí, tak zevnitř, je naprosto nezbytné pro bezpečnou jízdu. Víte, na co si dát pozor při mytí auta?
Jak se připravit na technickou a emisní kontrolu vozidla?
Kontroly se provádějí ve stanicích technické kontroly, které jsou provozovány na základě povolení vydaného Ministerstvem dopravy Slovenské republiky. Aby byly kontroly platné, musí být dodržen postup kontroly a splněny všechny požadavky. Technici se zaměřují na různé části automobilu, zejména jejich funkčnost.
Jak se připravit na technickou kontrolu vozidla?
Když se chystáte na STK, obecně platí, že auto by už na první pohled nemělo jevit známky poruchy. Pokud však chcete mít jistotu, že vaše vozidlo kontrolou projede, zaměřte se i na další části vozidla, příp. si nechte vozidlo zkontrolovat v servisu.
V případě, že si chcete auto zkontrolovat sami, soustřeďte se na následující.
Skla
V zorném poli řidiče nesmí být umístěny žádné předměty. To znamená, že v prostoru, který využíváte ke sledování provozu, nesmí být žádné objekty, které by mohly omezovat výhled.
Na čelním skle a na předních bočních oknech nesmí být umístěny stínící fólie. Na ostatních oknech mohou být stínící fólie použity, ale musí být schváleny a musí být označeny schvalovací značkou. K montáži takových fólií musí být poskytnuto potvrzení.
Zasklení vozidla musí být celistvé. Všechna skla na vozidle musí být v nepoškozeném stavu a neměla by být rozbita nebo jinak poškozena. Na čelním skle nesmí být praskliny o průměru větším než 20 mm. Pokud jsou praskliny větší, je třeba sklo vyměnit, protože takové poškození může ohrozit bezpečnost řidiče a ostatních účastníků silničního provozu.
Zvukové výstražné znamení – klakson
Zkontrolujte, zda houkačka funguje správně. Po stisku by měl vydávat jasný a dostatečně hlasitý zvuk.
Pneumatiky
Věnujte také pozornost stavu pneumatik vašeho vozidla. Minimální hloubka dezénu na pneumatice je 1,6 milimetru. K měření hloubky dezénu můžete použít dezénoměr nebo speciální měřič dezénu. Zkontrolujte všechny čtyři pneumatiky, abyste se ujistili, že dezén je dostatečný po celém obvodu a šířce pneumatiky.
Zkontrolujte, zda pneumatiky nemají viditelná poškození, jako jsou praskliny, trhliny, vyklenutá místa či jiné deformace. Ujistěte se, že pneumatiky nejsou nerovnoměrně opotřebované, což by mohlo naznačovat problémy s podvozkem nebo nesprávné nastavení geometrie kol.
Nezapomeňte zkontrolovat i stav rezervního nebo dojezdového kola.
Před návštěvou STK a EK se vsaďte na čerpací stanici a dohustěte pneumatiky na správný tlak. Předepsanou hodnotu správného nahuštění naleznete buď na bočnici pneumatiky, v uživatelské příručce k automobilu, nebo na štítku umístěném na dveřích řidiče nebo na palivovém víčku.
Osvětlení vozidla
Zkontrolujte všechna světla v autě, jak vnější, tak vnitřní. K nejčastějším problémům na STK totiž patří světlomety a žárovky. Proto dobře zkontrolujte funkčnost denních, parkovacích, dálkových, potkávacích, brzdových mlhových i směrových (včetně jejich výstražné funkce), zpětných světel a osvětlení tabulky s RZ.
Mohlo by vás zajímat: Jsou vaše světla na autě zažloutlá? To automaticky neznamená investici do nových. Víte, jak vyčistit světlomety na autě?
Funkční musí být také manuální nebo automatické nastavování výšky světel. vozidla s výbojkovými světly musí mít automatické snižování svítivosti potkávacích světel a čištění světlometů.
Brzdy
Úplnou účinnost brzd si v běžných podmínkách změříte jen velmi obtížně. Ověřit si ale můžete alespoň jejich základní funkčnost a souměrnost účinku levé a pravé strany.
Zkontrolujte, zda brzdný pedál není příliš měkký nebo příliš tvrdý. Ideální stav je, když brzdný pedál má pevný odpor a lze jej stlačit rovnoměrně. Testujte brzdy při pomalém ježdění, abyste ověřili, zda vozidlo zastavuje rovnoměrně a bez obtíží. Zkuste ruční, resp. parkovací brzdu a ověřte, zda vozidlo zůstává na místě i na mírném kopci.
Zkontrolujte hladinu brzdové kapaliny v nádržce pod kapotou. Hladina by měla být mezi minimální a maximální značkou. Pokud je hladina příliš nízká, může to naznačovat únik brzdové kapaliny nebo opotřebení brzdových destiček.
Provozní kapaliny
Problém mohou představovat i vytékající provozní kapaliny. Důkladně prozkoumejte prostor pod vozidlem, zejména v oblasti motoru a pod nádrží, kde by se mohl projevit únik paliva, oleje nebo brzdové kapaliny.
Zkontrolujte také hladinu kapaliny do ostřikovačů v nádržce umístěné pod kapotou. Pokud je hladina příliš nízká, doplňte kapalinu do maximální značky.
Čisté vozidlo
Čisté auto signalizuje, že se o něj staráte a že mu věnujete dostatečnou pozornost. To může mít pozitivní vliv na techniky na STK. Čistý vůz také umožňuje lepší vizuální kontrolu. Technici budou moci snáze identifikovat případné problémy nebo poškození, pokud nejsou skryty pod vrstvou nečistot.
Povinná výbava
Povinná výbava v autě je důležitá pro vaši bezpečnost a ochranu v případě nouze. Co zahrnuje povinná výbava auta:
- Výstražný trojúhelník: Homologován podle předpisu EHK č.j. 27. Musí být buď v ochranném krytu nebo jinak zajištěn vůči vnějším vlivům.
- Reflexní oděv: vesta, overal, kalhoty, bunda nebo pláštěnka. Musí být umístěn v dosahu řidiče.
- Náhradní kolo a příslušenství: vozidla musí být vybavena náhradním kolem, příručním zvedákem a klíčem na matice nebo šrouby. Také je vhodné mít u sebe prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky, jako je například náplň do pneumatik pro zalepení defektu.
- Autolékárnička: Zkontrolujte možná poškození a úplnost autolékárničky a také datum expirace jednotlivých součástí.
Jak se připravit na emisní kontrolu vozidla?
V případě emisní kontroly platí, že pokud vám naměří velmi vysoké hodnoty, přes kontrolu vás jednoduše nepustí. Bohužel není toho moc, co byste před kontrolou mohli udělat.
Pár věcí by se přece jen našlo. Všímejte si, jestli vaše auto nadměrně nekouří. Pokud se i po zahřátí motoru po přidání plynu objeví viditelně větší množství černého, bílého či modrého kouře, motor má zřejmě nějaký problém a měli byste si jej dát zkontrolovat. Problémy může signalizovat i kontrolka motoru na přístrojové desce. Nesmí svítit, v opačném případě to znamená, že něco není v pořádku.
Máte-li jakékoli pochybnosti o tom, zda motor vašeho auta projde emisní kontrolou, nechte raději jeho stav prověřit v odborném servisu. Tam vám hned poradí, co je třeba opravit nebo vyměnit.
TIP: Když se připravujete na STK, věnujte pozornost nejen exteriéru, ale i interiéru auta. Víte, jak snadno udržovat interiér svého auta čistý?
Jaké doklady si s sebou vzít na TK a EK?
Pro úspěšnou prohlídku na STK je důležité mít u sebe správné a aktuální doklady. Potřebné dokumenty k předložení se liší na základě toho, zda je již vozidlo přihlášeno do evidence vozidel nebo se jedná o dovezené vozidlo ze zahraničí a nachází se ve schvalovacím procesu.
Doklady, které budete potřebovat při emisní kontrole vozidla
- osvědčení o evidenci část II. nebo osvědčení o evidenci – formát dokladu list A4 (po starém tzv. velký technický průkaz), nebo potvrzení o zadržení, jde-li o vozidlo, kterému je doklad vozidla zadržen nebo výpis z karty vozidla vydaný orgánem Policejního sboru, je-li doklad vozidla ztracen;
- protokol o montáži plynového zařízení (vozidlo s pohonem na LPG nebo CNG, které není vybaveno plynovým zařízením od výrobce);
- jedná-li se o vozidlo ve schvalovacím procesu, budete potřebovat i původní technický průkaz ze země vývozu vozidla; originál a také přeložený doklad o pořízení vozidla (kupně-prodejní smlouva nebo faktura); průkaz totožnosti; odborný posudek o kontrole originality.
Doklady, které budete potřebovat při technické kontrole vozidla
- doklad vozidla (osvědčení o evidenci část I nebo část II nebo technické osvědčení vozidla u vozidla, které nepodléhá přihlášení do evidence vozidel) nebo potvrzení o zadržení, pokud jde o vozidlo, jemuž je doklad vozidla zadržen, nebo výpis z karty vozidla vydaný orgánem Policejního sboru , je-li doklad vozidla ztracen;
- platné osvědčení o emisní kontrole, pokud takové kontrole vozidlo podléhá;
- protokol o montáži plynového zařízení (vozidlo s pohonem na LPG nebo CNG, které není vybaveno zařízením od výrobce);
- potvrzení o montáži fólií a jejich certifikaci, má-li je vozidlo nalepené;
- certifikát o provedení opravy vozidla vydaný certifikovaným místem opravy, pokud jde o vozidlo po dopravní nehodě nebo škodné události, která měla vliv na hlavní bezpečnostní prvky vozidla, kterými jsou zavěšení kol, deformační zóny, systémy airbagů, řízení nebo brzdy;
- při opakované TK Protokol z předchozí TK, a to do 60 dnů ode dne provedení původní technické kontroly;
- jde-li o vozidlo ve schvalovacím procesu, budete potřebovat také původní technický průkaz ze země vývozu vozidla; originál a také přeložený doklad o pořízení vozidla (kupně-prodejní smlouva nebo faktura); průkaz totožnosti; odborný posudek o kontrole originality; osvědčení o emisní kontrole, pokud takové kontrole vozidlo podléhá; při opakované kontrole i protokol z předchozí kontroly.
Ceny technické a emisní kontroly
Ceny technické a emisní kontroly nejsou stanoveny fixně. Každé pracoviště, resp. každá stanice technické kontroly si je určuje individuálně. V průměru se cena pohybuje od 500 do 2500 Kč. Výši ceny ovlivňuje i lokalita, kde žijete, typ auta, pohon a také to, zda je dovezeno ze zahraničí.
Jak probíhá STK kontrola?
Při technické kontrole se předkládá osvědčení o emisní kontrole, proto se zpravidla nejprve provádí emisní kontrola.
Jak probíhá emisní kontrola?
K úspěšné zkoušce je třeba, aby byl motor auta zahřátý na provozní teplotu Pokud motor před kontrolou stihne vychladnout, technici jej opětovně zahřejí jednoduchým nastartováním a volnoběhem motoru.
Emisní kontrola začíná identifikací vozidla. Během ní technici ověřují, zda údaje v dokladech vozidla korespondují s fyzickým vyhotovením vozidla. Kontroluje se například VIN číslo, typ a model vozidla. například vaši garáž pro důkladné čištění motorového prostoru, zavazadlového prostoru a interiéru auta.
Následuje vizuální kontrola, během které se posuzuje stav jednotlivých soustav vozidla, jako jsou sací, palivová, zapalovací a výfuková soustava. Hledají se viditelná poškození, netěsnosti nebo jiné zjevné problémy, které by mohly ovlivnit emise.
Před zahájením samotného měření je nezbytné určit, které parametry budou měřeny. Toto zahrnuje přípravu a seřízení přístrojů podle typu motoru a druhu paliva. Po zahřátí motoru na požadovanou teplotu se provádí měření emisí.
Postup měření závisí na typu motoru. U zážehových (benzinových) motorů se měří jiné parametry než u vznětových (naftových) motorů. U zážehových motorů se měří například koncentrace CO, HC a NOx, zatímco u vznětových motorů se měří kouřivost.
Měření obsahu škodlivin ve výfukových plynech se musí provádět na schválených zařízeních s automatizovaným postupem měření, které jsou pravidelně kalibrovány. Pouze tak lze zkontrolovat skutečné hodnoty. Limity jsou pro každé vozidlo stanoveny výrobcem a přebírají se automaticky z centrální databáze pověřené technické služby.
Součástí měření je i kontrola nastavení určitých prvků motoru, jako jsou volnoběžné otáčky nebo maximální otáčky regulátoru u vznětových motorů. Posledním krokem je vyhodnocení výsledků vizuální kontroly a naměřených hodnot.
Jak probíhá technická kontrola?
Jako provozovatel nebo řidič vozidla jste povinen přistavit na technickou kontrolu vozidlo v co nejlepším stavu as povinnou výbavou. Najděte si čas a dopřejte mu důkladnou údržbu. Během TK se totiž vozidlo nesmí opravovat ani seřizovat, účelem je jen zjistit aktuální stav a vyhodnotit jej.
Před zahájením technické kontroly budete vyzváni k předložení potřebných dokladů ve stanoveném rozsahu. Na kontrolní lince vede vozidlo technik technické kontroly nebo na jeho pokyn provozovatel nebo řidič vozidla. To platí i tehdy, je-li třeba provést některý z kontrolních úkonů mimo kontrolní linku.
Na začátku technické kontroly se ověřuje, zda se shodují identifikační údaje v dokladech s těmi, které se nacházejí na vozidle, zkontroluje se funkčnost a stav dveří, oken, pneumatik, osvětlení a pod. Kontrolní technik ověří i úplnost povinné výbavy.
Kontrola pokračuje měřením sklonu předních světlometů. Účinnost brzd se zjišťuje na válcové zkušebně pro každou nápravu zvlášť. Pozornost se věnuje také parkovací brzdě. K provádění technické kontroly se používají jen měřidla a přístroje, jejichž vhodnost byla schválena ministerstvem dopravy. Měřidla a přístroje jsou pravidelně kalibrovány.
Na dalším stanovisku kontrolní linky se na zvedáku zespodu zkontroluje stav karoserie, podvozku a tlumičů, zjišťují se vůle v řízení a uložení kol.
Vyhodnocení STK
Výsledné hodnocení vozidla po emisní a technické kontrole klasifikuje vozidlo do jednoho ze tří stupňů, a to podle seznamu možných chyb a jejich závažnosti. Hodnocení pak rozhodne, zda je vozidlo způsobilé k provozu v silničním provozu, dočasně způsobilé nebo nezpůsobilé:
- Způsobilé k provozu v silničním provozu: pokud emisní a technická kontrola nezjistila žádné chyby nebo se zjistily jen lehké chyby, které nemají výrazný vliv na životní prostředí nebo na bezpečnost a provoz vozidla. V případě zjištění lehkých chyb, je majitel povinen odstranit je.
- Dočasně způsobilé pro provoz v silničním provozu: emisní a technickou kontrolou byly zjištěny vážné chyby, které mohou ovlivnit bezpečnost vozidla nebo životní prostředí nebo ohrozit jiné účastníky silničního provozu. Provozovatel vozidla je v takovém případě povinen do 60 kalendářních dnů podrobit vozidlo opakované STK. Pokud se opakovanou kontrolou znovu zjistí stejná vážná chyba, nebo pokud provozovatel vozidla nepodrobí vozidlo ve stanovené lhůtě opakované kontrole, vozidlo je nezpůsobilé k provozu v silničním provozu.
- Nezpůsobilé k provozu v silničním provozu: pokud byly zjištěny nebezpečné vady, které představují přímé a bezprostřední riziko pro bezpečnost silničního provozu nebo mají vliv na životní prostředí a je třeba zakázat používání vozidla v silničním provozu. Vozidlo je nezpůsobilé iv tom případě, pokud STK není provedena ve stanoveném rozsahu, nebo pokud se i při opakované kontrole znovu zjistí stejná vážná chyba.
Doklady o vykonání STK
Dokladem o provedení STK pravidelné a STK administrativní vozidla, které je přihlášeno do evidence vozidel v České republice, jsou:
- vyznačený protokol o kontrole technického stavu část A – technická kontrola;
- vyznačené osvědčení o kontrole technického stavu část A – technická kontrola;
- vyznačený protokol o kontrole technického stavu část B – emisní kontrola;
- vyznačené osvědčení o kontrole technického stavu část B – emisní kontrola.
Jak se objednat na STK kontrolu?
Pokud se blíží termín vaší pravidelné technické kontroly, nenechávejte věci na poslední chvíli. Najděte si STK stanice ve svém okolí a obvolejte je. Některé mohou mít rezervované termíny i na měsíc dopředu, proto je důležité domluvit si termín včas.
Ten čas zatím věnujte důkladné kontrole a údržbě vozidla. Máte-li garáž nebo přístřešek na auto, učiňte tak sami, nebo navštivte autoservis.
Mnohem pohodlnější je rezervace termínu online. Většina STK stanic má své vlastní webové stránky, kde můžete najít informace o rezervaci termínů. Takto se můžete objednat na pravidelnou STK, opravnou technickou nebo emisní kontrolu, jakož i na administrativní STK. Mnohé stanice nabízejí službu navíc, a to zaslání textové zprávy s upozorněním na blížící se termín STK.
Mnozí majitelé aut absolvují STK ve vlastní režii. Občas se však může stát, že v době blížícího se termínu pravidelné kontroly na ni prostě nebudete moci přijít. Plány vám může zmařit neodkladná práce, služební cesta, nemoc nebo nějaká rodinná situace. Naštěstí absolvovat STK auta nemusí výhradně majitel vozidla. Auto můžete svěřit příbuznému, příteli či známému, který je držitelem řidičského oprávnění.
Další možností je využít služeb některých servisů a jiných firem, které zprostředkovávají a absolvují technickou a emisní kontrolu za vás. Součástí jejich služeb bývá i odborná servisní prohlídka před STK.
Co dělat, když auto neprojede STK?
Ano, i toto se stává. S tímto výsledkem se potýkají zejména ti, kteří technickou i emisní kontrolu berou na lehkou váhu a jednoduše věří, že projdou. Pokud vozidlo přes technickou nebo emisní kontrolu neprojde, stává se nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.
Kdy auto neprojede STK?
V případě, že technici zaznamenají nedostatek, poruchu nebo vysoké emise, stav auta bude vyhodnocen jako nezpůsobilý. V případě méně závažného nedostatku bude vozidlo klasifikováno jako dočasně způsobilé a vy s ním můžete jezdit až do opakování kontroly ve lhůtě 60 dnů.
V žebříčku nejčastějších chyb vozidel odhalených na STK mají převahu chyby týkající se brzdového systému. Další z nejběžnějších chyb vozidel zaznamenaných STK je nefunkční některé svítidlo. Chyby osvětlení vozidla nezahrnují jen nefungující přední a zadní světlomety a svítidla, ale také osvětlení tabulky s RZ a jiná světelná zařízení.
Co se týká emisní kontroly, častou příčinou prohlášení vozidla za dočasně způsobilé nebo nezpůsobilé je signalizace poruchy motoru indikována příslušnou kontrolkou na přístrojové desce as tím související načítání chybových kódů z řídící jednotky motoru.
Techniky do pozoru postaví i nestandardní zvuky, kvůli kterým je nutné emisní kontrolu přerušit, zda únik chladicí kapaliny. Z nebezpečných chyb jsou to naměřené emise HC, CO nebo součinitel lambda u zážehových motorů nebo kouřivost u vznětových motorů, které jsou mimo tolerovaný rozsah.
Co dělat, pokud jste kontrolou neprošli?
V případě, že STK nedopadla podle vašich představ, máte několik možností, jak postupovat:
- Pokud vaše auto neprošlo technickou kontrolou kvůli chybě, která se dá opravit, vůz dostane hodnocení "dočasně způsobilé". V tomto případě máte 60 dní na odstranění poruchy a následné opakování kontroly.
- Pokud je problém neodstranitelný nebo obsahuje tzv. nebezpečné vady, nebo pokud vady vyplývají z stáří vozidla a jeho používání, je třeba vozidlo odhlásit z evidence. Toto může být natrvalo nebo dočasně.
- Trvalé vyřazení vozidla z evidence: Při trvalém odhlášení, tedy vyřazení vozidla z evidence, se vyžaduje jeho sešrotování. To provádí tzv. zpracovatel vozidla, který po převzetí vozidla a jeho dokladů vydá "Potvrzení o vyřazení vozidla z národní evidence vozidel."
- Dočasné vyřazení vozidla z evidence: Při dočasném vyřazení/odhlášení z evidence můžete vozidlo nadále používat, ale ne v silničním provozu. To znamená, že jej můžete parkovat na svém pozemku nebo s ním jezdit po svých pozemcích.
Co vám hrozí, když jezdíte s neplatnou STK?
STK vám standardně propadne tehdy, pokud do stanoveného termínu (datum uvedeném v protokolech a osvědčeních o TK a EK) neprovedete emisní a technickou kontrolu.
Pokud jste kontrolu včas nestihli a STK vám propadla, počítejte s automatickou pokutou. To se týká například i staré škodovky, která vám stojí na dvoře a nejezdíte na ní. Stát si totiž vede databázi vozidel a pokuty uděluje automaticky. Pokud škodovku nemáte dočasně odhlášenou, pokuta vás nemine.
Pokud vás zastaví policie s vozidlem, které má propadlou STK, hrozí vám bloková pokuta na místě až do výše 2 000 Kč. V případě správního řízení může pokuta dosáhnout až 10 000 Kč. Navíc můžete být vyzváni k okamžitému odstavení vozidla z provozu. V České republice zatím neexistuje žádná „ochranná lhůta“, během níž by bylo možné STK prodloužit bez sankcí. Je proto důležité kontrolu plánovat a provádět včas.
Nejhorší situace nastane, pokud s vozidlem, které má propadlou STK, způsobíte nehodu. To bude mít vliv nejen na automatickou pokutu, ale také na řešení škodné události ze strany pojišťovny.
Pokud pojišťovna dokáže, že nehoda byla způsobena v souvislosti s chybami a nedostatky na autě, které by pravděpodobně byly objeveny při technické a emisní kontrole a vedly k dočasné způsobilosti nebo nezpůsobilosti vozidla, může na to reagovat dvěma způsoby. Může od vás požadovat úhradu části pojistného plnění nebo od vás vymáhat celou částku, kterou vyplatila poškozenému.
Na závěr
STK je pravidelná kontrola, která se provádí na motorových vozidlech s cílem ověřit, zda jsou bezpečné pro provoz na silnicích a splňují všechny předepsané normy. Sestává z technické kontroly, která se zaměřuje na technický stav a funkčnost vozidla, a z emisní kontroly, která měří množství škodlivin vypouštěných do ovzduší.
Kontrolu, která mnohým motoristům způsobuje vrásky, přitom můžete snadno zvládnout, pokud se na ni důsledně připravíte. Značnou pozornost věnujte stavu a vzhledu vozidla, zkontrolujte povinnou výbavu a připravte si potřebné dokumenty. Pokud stále máte obavy, za zvážení stojí prohlídka v autoservisu.
Absolvování STK je povinností každého majitele vozidla, přičemž musí dodržovat zákonem stanovené intervaly. Proto doporučujeme sledovat termíny STK a včas se na kontrolu objednat. Propadnutá technická a emisní kontrola vás může vyjít pořádně draze.
Článek jsme pro vás připravili ve spolupráci s:
Autor: Eva Dedinská, Zkušená SEO copywriterka a autorka 9 knih